duminică, 12 iulie 2020

                                MANUAL DE EDUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT-ANALIZA 




                                              Educatie · fizica · ilustrare · copii · funcţionare · in · jurul ...



   Din anul 2016 elevii clasei a V-a au un  manual de educație fizică și sport  editat sub egida  ministerului educației .Practic sunt două variante de manuale editate de edituri diferite. Aceste manuale au numeroase informații în conținut și consider că sunt foarte utile elevilor în ași îmbogății cunoștințele în domeniul Educației fizice și sportului. 
În cele ce urmează voi prezenta o analiza succintă a unui manual de Educație fizică și sport.




 ANALIZA UNUI MANUAL ȘCOLAR



I. Date generale despre manual

Disciplina: Educație fizică și sport
Clasa: a V-a
Editura: CD Press
Anul editării: 2017
Format: tipărit și digital
Numărul de pagini: 96
Culori:

 

II. Evaluarea manualului


Criterii
Punctaj
Comentarii
3
2
1

1. Concepţia curriculară

1.1. Informaţii despre concepţia / principiile care au stat la baza construcţiei manualului
(prefaţă, ghidul profesorului etc.)
3


Existența Ghidului profesorului
1.2. Calitatea concepţiei / proiectului curricular, principii ale învăţării şi dezvoltării etc.
3



1.3. Consecvenţa aplicării concepţiei în elaborarea manualului
3



2. Conformitatea cu prevederile
    programei: (se mentionează programa)
2.1. Conformitatea cu obiectivele programei
3


În conformitate cu programa școlară aprobată prin Ordinul ministrului educației naționale nr. 3393 din 28 februarie 2017
2.2. Conformitatea cu conţinutul programei
3


Manualul corespunde  programei şcolare pentru clasa a V-a
2.3. Relevanţa conţinuturilor generale pentru  obiectivele prevăzute
3


Conținuturile sunt în concordanță cu obiectivele prevăzute în programa școlară

3. Calitatea conţinutului

3.1. Acurateţea ştiinţifică, tehnologică, pertinenţa culturală etc.
3



3.2. Dimensiunea axiologică a conţinuturilor
(promovarea valorilor recunoscute, absenţa
discriminărilor rasiale, etnice, religioase, etc.)
3


Conținuturile promovează valorile recunoscute
3.3. Organizarea sistematică, coerentă
3


Manualul şcolar prezinta o organizare logica in redactare.
3.4. Esenţialitatea, reprezentativitatea informaţiilor
3



3.5. Raţionalitatea volumului informaţiilor
3



3.6. Structuri interdisciplinare
3


Autorii manualului au integrat elemente conexe de la următoarele discipline: Biologie și chimie.

4. Principiul accesibilităţii

4.1. Nivelul accesibilităţii conţinutului tematic
(gradul de dificultate a noţiunilor)
3


Conţinutul ştiinţific este selectat, simplificat, accesibil pentru a putea fi înţeles de către elevi.
4.2. Accesibilitatea limbajului (claritate,
construcţia indicațiilor, stilul etc.)
3



4.3. Accesibilitatea sarcinilor de învăţare
(întrebări, exerciţii)
3


Sarcini de învățare accesibile vârstei

5. Organizarea şi conducerea învăţării  

5.1. Declanşarea şi cultivarea atenţiei şi
motivaţiei învăţării pe unit. de instruire
(informaţii interesante, situaţii problematice,
conflictuale, grafică atractivă etc.)
3


Autorii au inclus aspecte care să-i motiveze pe elevii (îndemnuri, ilustraţii sugestive),au ţinut cont de posibilităţiile psiho-individuale elevilor, pentru a le suscita interesul, imaginaţia , gândirea creatoare,învăţarea prin descoperire.
5.2. Utilizarea metodelor care promovează  învăţarea activă, pe unități de instruire (întrebări, exerciţii, probe de evaluare)
3


Metodele/tehnicile/strategiile didactice utilizate sunt activ-participative, diversitatea lor conducând la implicarea elevului . Pentru noile informații se pot folosi coloane de gimnastică, în linie pe un rândși în linie pe două rânduri.
5.3. Relevanţa metodelor de învăţare activă în
raport cu obiectivele proiectate
3



5.4. Dezvoltarea capacităţilor cognitive
superioare şi a creativităţii (explicarea, idei noi, bareme de atins, capacitate de gândire critică, capacităţi creative)
3


Activităţile de învăţare propuse sunt original concepute, şi atractive, asigurând în mod eficient înţelegerea, sistematizarea şi consolidarea conţinuturilor
5.5. Prevederi pentru tratarea diferenţială a elevilor (probe de evaluare accesibile etc.)
3


Existența flexibilității în evaluarea copiilor
5.6. Diferenţierea şi reliefarea conceptelor,  principiilor, teoremelor esenţiale prin
mijloace specifice (caracterul literelor, încadrarea în chenar / bandă colorată etc.)
3



5.7. Sinteze, rezumate ale ideilor de fond
3


Este realizată sistematizarea textului, prin evidenţierea elementelor de conţinut (alineate, chenare,  culori/nuanţe distincte, marcaje, exprimare clară, coerenţă etc.)
5.8. Teme pentru acasă




5.9. Îndrumări, sugestii privind modul de
abordare şi realizare a sarcinilor de învăţare
(recomandări explicite sau implicite privind
tehnicile de învăţare)
3


Se găsesc exerciţii de colaborare şi lucru în echipă, îndrumări pentru realizarea activităților practice.
5.10. Manualul, prin construcţia sa internă, poate servi îndeplinirii obiectivelor disciplinei considerate fără a mai fi nevoie să se apeleze la resurse suplimentare majore
3



5.11. Sugestii de utilizare a altor surse de  informare și documentare: INTERNET, dicționare, documentație tehnică, legislativă.
3


Apar sugestii de utilizare a altor surse de informare: dicționar, Internet

6. Suportul

6.1. Calitatea grafică-estetică a suportului
(claritate, expresivitate, culoare, valoare  estetică etc.)
3



6.2. Calitatea funcţională a suportului (adecvarea la obiective şi conţinut)
3


Suportul este adecvat la obiective și conținut

7. Probe de evaluare

7.1. Evaluări parţiale, pe parcursul parcurgerii unor unități de  instruire (rol de feed-back)
3


Cuprinde probe de evaluare orală și practică.
7.2. Evaluări finale / sumative
3


Cuprinde tipuri de evaluări finale/ sumative
7.3. Calitatea ştiinţifică şi relevanţa metodelor de evaluare în relaţia cu obiectivele şi conţinutul considerat
3


Manualul mai cuprinde exerciţii  concepute astfel încât elevul să-ţi poată verifica singur progresele şi reuşitele.

8. Originalitatea manualului

8.1. Originalitatea din punctul de vedere al
selecţiei şi organizării conţinuturilor

2


8.2. Originalitatea din punctul de vedere al   
strategiilor şi metodelor de predare-învăţare
3


În manual se găsesc diferite jocuri didactice, activități practice și transdisciplinare (biologie, igienăși protecție individual).
8.3. Originalitatea din punctul de vedere al
probelor de evaluare

2

Evaluările sumative conțin probe orale și practice.
8.4. Originalitatea din punctul de vedere al
prezenzării şi graficii manualului (valoarea
estetică)
3


Toate ilustraţiile din manual sunt originale și justificate (corespund conţinuturilor unitatilor în care apar, transmit informaţii interesante, reprezentări necunoscute elevilor sau din afara mediului lor de viaţă).
9. Prezentarea, tehnoredactarea şi condiţiile materiale ale manualului

9.1. Respectă condiţiile de igienă a lecturii (caracterul literelor, aşezarea în pagină,
calitatea cernelei tipografice, claritatea imprimării)
3


Stilul redactării manualului este accesibil,stimulativ, flexibil astfel încât să stimuleze şi să incinte dorinţa elevului spre cunoaştere.
9.2. Diferenţiază succesiunea şi relaţiile dintre subiecte, probe de evaluare etc. (grafică, culoare, etc.)
3


Noţiunile importante sunt îngroşate,evidenţiate prin culori.
9.3. Calităţi materiale: calitatea hârtiei,
imaginilor,
3


Ilustraţiile sunt clare şi precise, dar sunt şi sugestive pentru a trezi interesul eleviilor.
10. Existența unor auxiliare curriculare





III. Concluzii

  Din totalul de 117 puncte, eu am acordat 109.   

  Manualul şcolar de”Educație fizică și sport” pentru clasa a V-a este elaborat de către
specialişti, conţinutul corespunde programei şcolare, este adaptat posibilităţiilor psiho-individuale ale elevilor, valorifică aspecte ale educaţiei nonformale (surse diverse, TIC, mass-media).

        Are coerenţă pedagogică, furnizează informaţii exacte şi precise, permite un acces facil la informaţie, accesibilizează informaţiile, are valoare informativă, sarcini care implică folosirea metodelor centrate pe elev, cu trimitere și către alte discipline, activități care se realizează pe baza utilizării calculatorului, soft-urilor educaționale, filmulețelor educative.

       Vocabularul utilizat este adaptat nivelului psihologic al elevilor .




                                                                                                                Prof. Tulea Daniel



Niciun comentariu: