duminică, 19 iulie 2020

DESPRE -FINALITĂȚILE ÎN E.F.S.

FINALITĂȚI  URMĂRITE ÎN E.F.S. -pe înțelesul tuturor

FINALITĂȚILE în E.F.S. -reprezintă punctul final unde vrem și trebuie  să ajungem în dificilul și lungul proces instructiv-educativ  a tinerei generații. Exemplificare: -Se Începe din punctul A și trebuie  ajuns în punctul B prin ” șlefuirea” practicanților în procesul de educație.

Mai jos voi expune mai pe înțelesul tuturor acestă secvență importantă a domeniului e.f.s. ,adică -FINALITĂȚILE ÎN E.F.S. din care fac parte următoarele:

1 .ESENȚA  E.F.S.;
2. IDEALUL  E.F.S.;
3. FUNCTIILE E.F.S.;
4. OBIECTIVELE E.F.S.


1. ESENȚA ÎN E.F.S.:

ESENȚA-care din punct de vedere etimologic are următoarea semnificație”Ceea ce constituie fondul,elementul permanent și constitutiv al unei ființe,al unui lucru, a unui domeniu”-DEX.

ESENȚA E.F.S-este constanța unui element indiferent de ceea ce se poate întâmpla(în societate,la nivel politico-economico-social), deci această esență rămâne constantă.

ESENȚA ”parfumului” E.F.S. este formată din  două ”ingrediente” foarte importante și anume:

- perfecționarea dezvoltării fizice armonioase a subiecților în procesul instructiv-educativ;
- perfecționarea capacității psihomotrice.


2. IDEALUL E.F.S.:

IDEALUL-semnifică ” Scopul suprem spre care se îndreaptă conștient și metodic aspirațiile și activitatea creatoare umenă în toate domeniile.”-DEX.

În educație fizică acest- ideal- poate fi definit -”ca un model pe care trebuie  șlefuim pentru viitor ,pentru a ajunge la perfecțiune sau cel puțin să se apropie de această perfecțiune”

În procesul  instructiv-educativ avem un- ideal- pe care îl vizăm, deși acest lucru este foarte dificil și asta datorită faptului că acest -ideal- pe care noi în vizăm se schimbă foarte des la comanda socială.
La începutul procesului de instruire ne trasăm un ideal pe care să-l atingem sau cel puțin să ne apropiem cât mai mult de el. Idealul în educație este conctretizat prin legi,instrucțiuni, decrete la nivel guvernamental-care redau elementele de conținut al acestui ideal.

În EDUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT- nu vom ajunge niciodată să  realizăm acest ideal, și asta datorită sistemului actual de educație din România,mă refer în special la numărul de ore pe săptămână la disciplina EDUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT care sunt total insuficiente și nu este nici măcar  la un minim nivel științific de a ne gândi la un anumit tip de ideal.

Așa că acest ideal va rămâne la stadiul de deziderat al domeniului EDUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT din păcate .


3.FUNCȚIILE E.F.S.:

FUNCȚIILE -semnifică” Sarcină,rol,destinație”-DEX

În educație fizică și sport aceste funcții pot fi definite ca- destinații constate ale unui fenomen și ele se extrag din ideal -foarte important este faptul că aceste funcții se subordonează  ”șefului” ideal. Idealul se realizează pas cu pas , acești  ”pași” sunt reprezentați de funcții.

Funcțiile educației fizice și sportului sunt: -principale și secundare.

Functiile principale :

-perfecționarea dezvoltării fizice armonioase;
-perfecționarea capacității psihomotrice.

Funcțiile secundare:

-f. igienică;
-f. educativă;(pe plan intelectual,moral,estetic,tehnico-profesional)
-f. de emulație;
-f. recreativă.



4. OBIECTIVELE E.F.S.:

OBIECTIVUL -semnifică ”un scop de atins,o țintă ,realizarea unui proces de educație”-DEX.

În educație fizică și sport -numai prin aceste obiective se pot îndeplini  funcțiile activității corporale umane.

Obiectivele sunt:

-generale:-care cuprind toate elementele vizate pt a fi educate;
-operaționale:-care cuprind toate obiectivele de moment realizabile în lecția de educație fizică sau antrenament sportiv.


-ESENȚA E.F.S(pilonul)+IDEAL(modelul)+FUNCȚII(pașii)+OBIECTIVE(scopul) = UN ÎNTREG(elev educat).


Ca și o concluzie: -este foarte important să ne stabilim niște finalități fie ele realizabile sau nu, având în vedere sistemul Românesc de educație în care nr. de ore de sport sunt așa cum sunt .

O să închei prin a reitera încă o dată idea că -IDEALUL ÎN EDUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT -rămâne la nivel de deziderat al acestui discipline.




                                                                                                  Prof. Tulea Daniel