vineri, 10 iulie 2020

SISTEMATIZAREA TACTICII ÎN JOCUL DE FOTBAL



           I. Tactica în atac – succesiunea necesară şi distinctă a acţiunilor individuale şi colective întreprinse de atacanţi şi relaţiile dintre ei, de la intrarea în posesia mingii până la finalizare sau deposedare.
           A. Principiile generale ale tacticii:
trecerea rapidă din apărare în atac şi din atac în apărare;
concentrarea asupra tuturor acţiunilor de joc pe durata acestuia;
efectuarea acţiunilor la momentul potrivit şi fără greşeli;
dezvoltarea simţului anticipativ în atac şi apărare;
crearea superiorităţii numerice (atac, apărare);
colaborarea în cadrul echipei (sprijin reciproc) şi determinarea adversarului să greşească.
            B. Principiile speciale pentru atac:
păstrarea mingii în posesia echipei, ca preocupare generală în vederea finalizării sau a altor scopuri tactice;
principiul jocului în adâncime;
principiul câştigării de spaţii în terenul advers (penetrării);
principiul mobilităţii, al schimbării ritmului şi părţilor de joc;
principiul improvizaţiei sau schimbării atunci când adversarul a descoperit intenţiile atacanţilor;
principiul lărgirii frontului de atac (desfacerea apărării adversarului).
           C. Principii speciale pentru apărare:  
principiul asigurării contra jocului în adâncime al adversarului şi îndepărtării acestuia;
principiul întârzierii atacului advers;
principiul echilibrului numărului de jucători în apărare faţă de numărul de atacanţi;
principiul orientării apărării pe zonele şi direcţiile de atac ale adversarului;
principiul controlului retragerii – folosirea tatonării.

           II. Tactica colectivă pentru atac reprezintă folosirea principiilor de atac şi a regulilor după care acţionează echipa, atunci când toţi jucătorii colaborează între ei, acţionând împotriva apărării adverse.
           III. Tactica colectivă în apărare reprezintă folosirea principiilor şi a regulilor de colaborare dintre doi sau mai mulţi apărători, având ca scop întârzierea, oprirea sau destrămarea acţiunilor de atac ale adversarului prin deposedarea acestora de minge şi înlăturarea pericolului de a primi gol.    
           Fazele atacului:
a) Faza I  - intrarea în posesia mingii şi trecerea din apărare în atac (zonele 1 şi 2 ale terenului);
b) Faza a II-a  - pregătirea şi desfăşurarea atacului (zonele 2 şi 3 ale terenului);
c) Faza a III-a  - finalizarea atacului (zona 4 a terenului).
           Fazele apărării:
a) Faza I  - pierderea mingii şi lupta pentru recuperarea ei (pressing);
b) Faza a II-a  - replierea rapidă, organizarea apărării şi lupta pentru recuperare (pressing şi apărare combinate);
c) Faza a III-a  - organizarea apărării imediate, lupta pentru recuperarea mingii şi apărarea porţii.      
           Măsuri de apărare la: aruncarea de la margine, cornere, lovituri libere, lovituri de la 11 m, minge ricoşată de la portar sau din barele porţii.

Formele atacului

           A. Contra-atacul;
           B. Atacul rapid;   
           C. Atacul poziţional;
           D. Atacul cu circulaţie de minge şi jucători. 

           Voi puncta pe scurt ce reprezintă şi cum are loc fiecare din aceste forme de atac:

           A. Contra-atacul, aşa după cum se autodefineşte, este acţiunea ce se desfăşoară instantaneu, cu o mare precizie şi în mare viteză, declanşată de echipa aflată în apărare, din momentul în care a intrat în posesia mingii în timpul unui atac al adversarului, surprins în poziţii avansate şi cu forţe reduse în apărare.         
           De obicei, contra-atacul poate şi trebuie să fie declanşat de jucătorul care intră în posesia mingii, indiferent de postul sau poziţia pe care acesta o are în momentul respectiv, evident putând fi declanşat şi, sau mai ales, de portarul propriu.
           Orice contra-atac are ca faze:
iniţierea;
desfăşurarea;
finalizarea.
           Cerinţele de bază în realizarea unui contra-atac sunt:       
gândirea tactică superioară (alegerea celui mai bun moment de declanşare);
promptitudinea şi precizia pasei adresată celui mai bine plasat dintre vârfuri;
o pregătire fizică şi morală foarte bine pusă la punct ale jucătorilor ce desfăşoară contra-atacul, cu o forţă de pătrundere capabilă să treacă rapid la finalizarea necesară.

           B. Atacul rapid se desfăşoară în timp scurt spre poarta adversă, având ca bază verticalizarea jocului printr-un număr minim de pase (lansări în adâncime ale atacanţilor) şi alegerea drumului cel mai simplu şi direct spre finalizare.
           El poate fi simplu, declanşat din 2 – 3 pase precise şi desfăşurat în mare viteză, prin demarcări reuşite ale jucătorilor ce primesc mingea şi o transmit sau a celui ce finalizează.
           Mai poate fi atac rapid prin acţiuni combinative realizate în viteză, cu demarcări precise şi eficiente, fără conduceri sau întârzieri inutile, ce ar duce la anularea avantajului numeric sau al atacului propriu-zis.

           C. Atacul poziţional
           Când nu avem posibilitatea să desfăşurăm contra-atac sau atac rapid, recurgem la alegerea atacului poziţional, la care participă mai mulţi jucători. În funcţie de aşezarea adversarului în apărare, căutăm să alegem cel mai eficient drum, cea mai vulnerabilă parte sau culoar al adversarului, în vederea pătrunderii, sau pasei ce urmează să o efectuăm, funcţie de poziţia vârfurilor proprii, sau a jucătorilor noştri ce participă la atac, în vederea finalizării acestuia.
           Cred că este necesar să specificăm că, în toate formele de atac (contra-atac, atac rapid şi atac poziţional), o importanţă covârşitoare o au precizia şi viteza paselor, precum şi demarcările jucătorilor proprii (eficienţa acestora, modul cum se debarasează de adversar).
           O precizare utilă ar fi aceea că dirijarea atacurilor proprii va ţine cont de valorificarea calităţilor jucătorilor echipei ce atacă, precum şi de slăbiciunile apărătorilor, fie cunoscute mai demult, fie depistate în jocul respectiv de către antrenor dar, îndeosebi de către jucători.      

           D. Atacul cu circulaţie de minge şi jucători
           Pe lângă cerinţele subliniate la celelalte forme de atac, în plus aici se urmăreşte desfacerea sistemului de apărare al adversarului şi scoaterea acestuia din dispozitiv sau depăşirea lui prin pase precise, pe poziţii viitoare cu încercări de ruperi de ritm şi pătrunderi surprinzătoare ale jucătorilor în terenul advers.

Formele apărării

            A. Apărarea om la om;
            B. Apărarea combinată;
            C. Apărarea în zonă.

           Fiecare din aceste forme prezintă avantaje dar şi dezavantaje, echipele folosind în funcţie de concepţia de joc şi de sistemul adoptat, una din ele sau combinaţii, aşa cum vom arăta atunci când vom vorbi despre sistemul de joc.

Sistematizarea mijloacelor tehnico-tactice

           Mijloacele tehnico-tactice specifice atacului:

            a) Individuale:          - posesia mingii:
                                               - driblingul;      
                                               - piruetele;  
                                               - fentele;
                                               - şuturile.
            b) Colective:- pasele - după distanţă;
                                               - după direcţie;
                                               - după traiectorie;
                                               - după poziţia coechipierului.
                                  - demarcajul;    
                                  - schimbul de locuri;  
                                  - un – doi –ul;         
                                  - centrările;  
                                  - preluările;    
                                  - devierile;       
                                  - degajările.

           Mijloace tehnico-tactice specifice apărării:

               a) Individuale:  - marcajul, supraveghere pressing;  
                                          - tatonarea, hărţuiala;
                                          - dublarea, acoperirea;
                                          - intercepţia;
                                          - deposedarea;  
               b) Colective:     - dublajul;
                                          - pasul înainte (la offside);
                                          - pressingul.

           Mijloace tehnico-tactice specifice fazelor fixe:

               a) În atac:       - lovitura de la 11 m.;
                                        - loviturile libere;             
                                        - repunerea de la margine;   
                                        - cornerul;
                                        - lovitura de începere.

               b) În apărare: - zidul;
                                        - lovitura de la 11 m.;
                                        - cornerul;  
                                        - loviturile libere;     
                                        - lovitura de începere.   

Mijloacele tehnico-tactice specifice portarului:

dirijarea apărării;
anihilarea contra-atacului;
degajările cu mâna sau piciorul la jucători bine plasaţi (în poziţii favorabile).

Metode de pregătire a tacticii

           Formele teoretice – despre care am mai amintit.
           Formele practice care cuprind:
             a) Exerciţii complexe, izolate sau de joc cu jucătorii care vor colabora;   
             b) Jocul la o poartă;
             c) Jocul pe teren redus;
             d) Jocul şcoală, condus de antrenor care opreşte şi explică cum trebuie să acţioneze jucătorii;
             e) Jocurile de verificare;
             f) Jocurile oficiale.
           Tactica, aşa cum am văzut, nu poate fi concepută decât în corelaţie strânsă cu tehnica, pregătirea fizică şi ceilalţi factori ai antrenamentului, între ea şi restul factorilor existând o interdependenţă evidentă. Antrenorul, în procesul de instruire, va avea în vedere acest aspect.
           De asemenea, în procesul învăţării, dobândirii şi perfecţionării principiilor, mijloacelor şi tuturor noţiunilor tacticii, trebuie să avem în vedere gradarea în funcţie de vârsta şi valoarea echipelor pe care le pregătim.

Sistemul de joc
       
           Sistemul de joc reprezintă forma generală de aşezare, de organizare şi coordonare a acţiunilor pe timpul jocului a echipei în totalitate, repartizarea judicioasă a jucătorilor în teren, a sarcinilor pe zone, culoare, compartimente şi posturi, atât pentru atac, cât şi pentru apărare.
           Această aşezare şi organizare apare evident la începutul jocului, ea nefiind rigidă, dinamica ulterioară a jocului şi cerinţele diferite ale jucătorilor, generale şi speciale, făcând ca acest sistem să funcţioneze. Echipa va acţiona ca un tot bine dirijat şi structurat, arătând că, în procesul de instruire s-a acţionat bine, în vederea obţinerii victoriei.

Cerințe ale sistemului de joc

           Sistemul de joc trebuie să fie evolutiv în funcţie de modificările regulamentului sau de noutăţile care apar în pregătirea fizică, tehnică şi tactică a jucătorilor. În acelaşi timp, el trebuie să fie elastic, având posibilitatea de adaptare la acţiunile adversarului şi de trecere a echipei proprii din apărare în atac şi invers.
           Sistemul de joc al fiecărei echipe trebuie să fie echilibrat, abordând cu aceeaşi intensitate şi seriozitate momentele de atac şi apărare, în funcţie de propriile posibilităţi şi ale celorlalţi competitori.
           Sistemul de joc cu 4 fundaşi
           Primii care au folosit acest sistem 1 – 4 – 2 – 4 au fost brazilienii, la Campionatul Mondial din 1958. La noi în ţară, a fost încercat la început de către antrenorii Lupaş şi Drăguşin, Progresul Bucureşti, iar apoi de alţi antrenori.

           Caracteristici ale sistemului cu 4 fundaşi:
             a) Forţa axului longitudinal ce-l reprezintă aşezarea:
                          - celor 2 fundaşi centrali;  
                          - celor 2 (sau mai mulţi) mijlocaşi;
                          - celor 2 atacanţi centrali.
             b) Existenţa celor trei linii de jucători:
                          - linia de fundaşi – cu sarcini specifice;   
                          - linia de mijlocaşi – cu sarcinile lor;
                          - linia de atacanţi – cu sarcini de atac.
           Nu vom intra în amănuntele sarcinilor jucătorilor în acest, el fiind deja depăşit de actualele aşezări şi dinamica jucătorilor. Vrem numai să subliniem că, la vremea lui, acest sistem a reprezentat un progres şi că fiecare compartiment avea sarcini precise, bine precizate în cadrul sistemului, atât în atac, cât şi în apărare, sarcini generale şi speciale.
  
Aspecte psihologie ale pregătirii tactice

           Jucătorii participă la joc cu întreaga capacitate intelectuală, cu întreaga lor gândire creatoare, în vederea rezolvării situaţiilor stabilite dinainte sau apărute pe parcursul desfăşurării jocului, iar adversarii, la rândul lor, au şi ei acelaşi scop de impunere a tacticii personale şi de obţinere a victoriei.
           Astfel, avem două tipuri de informaţii ce stau la baza exprimării tactice a echipelor şi anume;
              - informaţii stocate (memorate):
                      - cunoştinţe teoretice;
                      - reguli de joc;
                      - scheme (stabilite);    
                      - priceperi şi deprinderi tehnico-tactice.
              - informaţii de joc:
                      - cunoaşterea exprimării adversarului;
                      - informaţii despre arbitrii, teren, etc.;
                      - aprecierea corectă a situaţiilor ivite pe parcursul jocului, atât la adversar, cât şi la echipa proprie.
           Pe baza acestor informaţii, precum şi a tuturor proceselor psihice, echipa în totalitate şi jucătorul, încearcă rezolvarea corectă a tuturor situaţiilor tactice ivite în joc, fie, aşa cum arătam, stabilite iniţial în cadrul pregătirii, sau impuse de adversar pe parcursul jocului.

Organizarea jocului pe teren redus

           La şcoala generală baza o reprezintă jocurile cu număr redus de jucători 7 x 7, competiţiile pe terenuri reduse cu număr redus de jucători fiind folosite frecvent, cu eficienţă în ceea ce priveşte adaptarea la posibilităţile copiilor.   
              - Despre aşezarea în teren, copiii trebuie să se bazeze pe câteva principii, fără a-i specializa de mici şi a le face recomandări tactice deosebite, deoarece ei sunt intuitivi şi nu se ştie ce vor juca dacă ajung fotbalişti.
              - Metodic, se recomandă folosirea exerciţiilor tehnice legate de o nuanţă tactică (exemplu: distanţa dintre doi jucători în cadrul pasei în doi, circulaţia jucătorilor în exerciţii de grup bazate pe „dă şi du-te”, schimbul de locuri, exersarea exerciţiilor tehnico-tactice pe zone diferite ale terenului).
           Obişnuindu-i pe copii să cuprindă un câmp vizual cât mai larg, însuşindu-şi o anumită nuanţă tactică a lovirii şi conducerii mingii, cunoscând sistemul inter-relaţiilor cu ceilalţi coechipieri în diferite faze de atac şi de apărare, copiii ajung să fie eliberaţi de „mirajul mingii”.   
           Ţinând cont de aptitudinile tânărului elev vom încerca să-i aşezăm în teren, pentru a înţelege că terenul având trei zone (apărare, mijloc, atac) şi în funcţie de situaţia de joc, el va trebui să rezolve faza în zona respectivă.
           Conform opiniilor lui Constantin Ploieșteanu, la baza aşezării jucătorilor în teren, o importanţă deosebită o are:
             1. Repartizarea jucătorilor pe anumite zone şi posturi să asigure îndeplinirea siguranţei în faza de apărare şi eficienţă la acţiunile de atac.
             2. Dispunerea jucătorilor pe linii se va face în adâncime - pe axa longitudinală a terenului – deoarece aceasta este direcţia principală a acţiunilor de joc.   
             3. Să se sigure relativ uşor dublajul şi sprijinirea coechipierilor aflaţi în posesia mingii sau care întreprind diferite acţiuni de atac sau apărare.
             4. Stabilirea locului în echipă a fiecărui jucător să se facă după calităţile fizice şi psihice corespunzătoare.
             5. Demarcarea, element hotărâtor în iniţierea acţiunilor d atac trebuie făcută rapid, viteza fiind cu atât mai mare, cu cât adversarul este mai aproape de jucătorul care participă la acţiunea respectivă; căutarea spaţiului liber în demarcaj, ca şi susţinerea jucătorului cu mingea rămân elemente de bază ale atacului.  


METODICA ÎNVĂȚĂRII TACTICII 
        

Exerciţii pentru învăţarea demarcării

             1. Leapşa de perechi pe un culoar.
                 - culoar 6 – 8 lăţime, elevii pe perechi se deplasează în alergare uşoară. La semnal, jucătorul din spate încearcă să-l atingă pe cel din faţă (se efectuează reciproc sub formă de concurs).   
             2. Careu 15 x 15 m., 2 perechi în interiorul careului (atacant – apărător) şi câte o minge aşezată pe laturile pătratului la 1 – 2m. în interior, iar alţi 4 jucători pe laturile externe. Atacantul încearcă să ajungă la una din mingi, iar apărătorul să-l deposedeze, astfel că după două reuşite rolurile se schimbă, apoi şi jucătorii din centru cu cei de pe margine.  
             3. Conservarea posesiei mingii. Joc 4 x 4 la 8 x 8 marcaj om/om,  fiecare echipă pasează cu antrenorul; echipa care efectuează cele mai multe pase a câştigat. Acelaşi exerciţiu efectuat între două echipe (cine efectuează mai multe pase).
           Jocul poate fi mai complex dacă condiţionăm numărul de atingeri sau delimităm suprafaţa de lucru (dimensiuni mari, mici, îngust şi lung, pătrat).

Exerciţii pentru învăţarea combinaţiilor simple

               -  Încrucişări şi învăluiri între 2 – 3 jucători – fără şi cu adversar semi-activ;
               -  Un – doi, un –doi pentru al treilea;
               -  Joc 1 x 1, 2 x 2, 3 x 3, pentru cupluri, triunghi cu porţi mici în care apar toate elementele jocului (reprizele scurte 5’ şi cu temă sunt de actualitate);
               -  Jocuri cu număr impar de jucători (atac, apărare) pe teren redus sau la o poartă;            
               - Se condiţionează ca temă (un–doi–uri, învăluirea), orice gol marcat considerat dublu pentru a stimula însuşirea acestor combinaţii.

           Contra-atacul – constă în surprinderea apărării adverse prin acţiuni rapide. Este o armă eficientă care prinde nepregătită echipa adversă.
           Un exerciţiu foarte bun pentru atac – apărare +contra-atac este următorul: 4 x 4 – 6 x 6 pe ½ teren normal, la o poartă atac normal; dacă apărătorii interceptează, trebuie să ajungă cu mingea până la centru. Se efectuează un număr de  - 6 atacuri, după care rolurile se schimbă.            
           De remarcat că se punctează şi reuşita fundaşilor, întrecerea rămânând marea atracţie a copiilor.  
           În ceea ce priveşte acţiunile pe zone laterale şi centrale în atac, apar diferenţieri:
              - zona centrală, de regulă bine acoperită, nu permite decât acţiuni directe (un–doi, un–doi pentru al treilea, angajări printre apărători sau şuturi de la distanţă);
              - zonele laterale unde dublajul este mai greu de efectuat, permit acţiuni 1 x 1 cu centrări sau crearea de superioritate 2 x 1.



                                                                                                                   Prof. Tulea Daniel



TEHNICA FOLOSITĂ ÎN SCOP TACTIC ÎN JOCUL DE FOTBAL


   
          
   Nuanțarea  tactică a elementelor şi procedeelor tehnice în fotbal este foarte importantă , și de aceea voi expune mai jos -când şi unde se folosesc elementele tehnice în timpul jocului. 

     Sistematizare a tacticii principalelor procedee de lovire cu piciorul:

           Lovirea mingii cu latul se foloseşte pentru:
              - pase scurte;
              - finalizarea din apropierea porţii;  
              - degajări.  
           Lovirea mingii cu şiretul plin se foloseşte la:
              - pase;
              - degajări;
              - schimbările direcţiei de joc;
              - lansări;  
              - tras la poartă;  
              - deschideri.
           Lovirea mingii cu şiretul interior pentru:
              - tras la poartă;
              - degajări;
              - lansări;  
              - deschideri;
              - lovituri fixe;   
              - un doi-uri (devieri).    
           Lovirea mingii cu şiretul exterior serveşte la :
              - tras la poartă;
              - pase surprinzătoare;
              - devieri, un doi-uri.            

Tactica lovirii mingii cu latul:

              - Şcoala engleză de fotbal pune mare accent pe această pasă, care dă mare siguranţă în cadrul jocului.
              - Am exemplificat la tehnica lovirii mingii cu latul, metodic, câteva mijloace de învăţare şi perfecţionare.
             - Mulţi profesori încearcă să complice instruirea prin folosirea unor exerciţii greoaie, puţin adaptabile în dorinţa de a apare cu ceva nou.
             - Nu trebuie să uităm că şi la echipa naţională de fotbal, handbal, baschet (suveica cu preluare – pas în variante) are eficienţă mare. De aceea, numărul mare de mijloace şi folosirea lor adecvată în cadrul procesului de instruire adoptat particularităţilor şi nivelului de instruire, fac să crească randamentul.
             - Deci, variante de suveică, încrucişările 2 – 3 jucători, pase în doi din mişcare, jocuri în careuri 3 x 2, 4 x 2 pe spaţii limitate, asigură prin numărul de repetări formarea siguranţei pe acest procedeu de lovire.
             - În metodica învăţării, la avansaţi creştem viteza de execuţie, combinăm preluarea cu dribling şi pas sub forma unor acţiuni de joc care duc la progresul elevilor.  
             - Exersarea trasului la poartă – finalizare – din apropierea porţii cu latul, loviturile de la 11 m. sau 7 m. pentru cei mai mici sunt alte exemple.

Tactica lovirii mingii cu şiretul plin:

          - Şiretul plin se foloseşte în cadrul paselor pe distanţe diferite, însă cu lovire din lateral, nu din faţă ca şi în cazul trasului la poartă.   
          - Centrările şutate (trasor), schimbările direcţiei de joc la care mingea trebuie să ajungă cu o viteză mai mare la coechiper, presupun acest procedeu de lovire.   
          - Exerciţiile se combină în condiţii izolate şi apropiate de joc.
          - În exerciţiile pe cupluri, triunghi, în care distanţa este variabilă, lovirea cu ristul plin poate fi combinată cu preluare, conducere, lovire sau tras la poartă.
          - Într-o fază mai avansată apare adversarul semi-activ pentru a condiţiona preluarea şi pasa cu un anumit picior şi transmiterea mingii în funcţie de mişcarea coechipierului şi a adversarului.
          - Exerciţiile vor urmări scurtarea treptată a mişcărilor în plus (preluare, timp de gândire, tehnică superioară).
          - La elevii V – VIII vom ţine cont atât de însuşirea procedeului, cât şi de particularităţile morfologice (forţă de lovire) în comparaţie cu cei de liceu.
          - Pe lângă folosirea combinată a diferitelor procedee tehnice în cadrul unui exerciţiu, va trebui să aplicăm temele învăţate cu aplicare în cadrul jocurilor.  
           Exemplu: gol marcat după a pasă lungă cu şiretul plin sau gol, cu şiretul plin de la semi-distanţă sau gol din centrare cu ristul plin se punctează dublu, pentru a stimula elevii în aplicarea prin intermediul jocului a temelor.
           Nu aş dori să intru în amănunte, dar diversitatea de mijloace este imensă, totul este ca ele să fie folosite în baza principiilor de la uşor la greu, de la simplu la complex, aceasta presupunând cunoştinţe metodice aprofundate.

Tactica lovirii mingii cu șiretul interior:

              - Este unul din procedeele des folosite în joc, prin ele reuşindu-se şuturi la poartă care ocolesc adversarii, pase peste adversari surprinzătoare la distanţe diferite, centrări care scot adversarii din joc;  
              - Suprafaţa mare de lovire dă o siguranţă mai mare jucătorului, execuţia cu interiorul făcând-o accesibilă;
              - Antrenarea acestui procedeu se face cum am amintit şi mai înainte, numai pentru procedeul respectiv sau cu nuanţă tactică dacă îl legăm de alte procedee în condiţii apropiate de joc. Exemple: preluare, pas cu interiorul la partener, tras la poartă cu ristul interior (mingi razante, volé, drop).    
              - Centrare cu interiorul, precedată de un – doi cu partener, conducere şi finalizare partenerul direct cu interiorul sau precedată de preluare (exerciţiul lucrat şi în condiţii de adversar semi-activ).
              - Se poate lucra în 2, 3, 4 jucători, cu cât complexitatea creşte înseamnă că bagajul de cunoştinţe este mai bine stăpânit.

    Tactica lovirii mingii cu șiretul exterior:

              - Pasele cu exteriorul sunt marcate, ele reprezentând apanajul jucătorilor cu o tehnică superioară;   
              -  Ele se rezolvă cu o economie de mişcări şi creează surpriză adversarilor.
              -  Jucătorii folosesc trasul la poartă cu ristul exterior în mod frecvent, deoarece suprafaţa de lovire e mare iar mingea poate lua traiectorii neaşteptate (folia - seca - brazilienii) dacă mingea este lovită corect.
              -  Am prezentat o serie de mijloace în prima parte, acum doar că amintesc fuziunea în acţiuni de joc a acestui procedeu, cu alte procedee care dau înlănţuirea firească de care are nevoie jucătorul.  
              -  Exerciţiul în careu 20 x 20 m., 4 x 2 cu două atingeri care prin complexitatea lui obligă jucătorul şi la execuţii din deviere cu exteriorul legate de preluare, fentă cu corpul, demarcaj, execuţie cu latul cu interiorul, acţiuni ca un-doi, un-doi pentru al treilea, pas oblic, dă şi du-te, etc.   
            Deci, în înlănţuirea de procedee apar şi două elemente ale temei noastre (lovirea cu ristul exterior). Exemplu: un-doi, pas la margine cu exteriorul, centrare şi finalizare din careu cu exteriorul, exerciţiu executat fără adversar, adversar semi-activ sau activ.
              - Exersarea trasului la poartă cu ristul exterior din unghiuri diferite, precedat de preluare, conducere, un – doi fără şi cu adversar sau pe grupe de jucători.

Caracterul tactic al principalelor procedee de lovire a mingii cu capul:

           Lovirea mingii cu fruntea se foloseşte pentru:
              - tras la poartă (săritură sau plonjon);
              - duel aerian;
              - pasele înalte şi laterale;
              - degajări.
           Trecând la aspectul tactic, munca ne va fi uşurată prin mijloace şi indicaţii metodice dacă elevii deţin o tehnică corectă care să le poată permite execuţia. În cazul trasului la poartă trebuie să ţinem cont de nişte indicaţii metodice:
             1. Jucătorul să se afle pe cadrul porţii.
             2. În cele mai frecvente cazuri mingea trimisă de unde vine.
             3. Aprecierea corectă a momentului săriturii.
             4. Execuţia din mişcare.
            
           În cadrul duelului aerian:   
             1. Săritura efectuată pe verticală (legat de tehnică) pentru a nu comite fault, iar săritura sa fie înaltă.
             2. La execuţia din lateral (prin plan sau aprecierea corectă a distanţei de unde vine mingea).
           În cazul degajărilor trebuie ţinut cont de faptul că cea mai sigură degajare este de unde vine mingea, traiectoria trebuind să fie înaltă, iar în anumite situaţii tactice există şi soluţii pe care le alege sportivul.    
           Voi specifica şi câteva exerciţii de perfecţionare;
              1. 4 – 5 jucători din unghiuri diferite trimit mingi în careu, de unde sunt respinse cu capul (fără şi apoi cu adversar semi-activ, activ).          
              2. Joc pe ½ de teren între cele două echipe care încearcă prin lovituri cu capul să depăşească linia celeilalte – câştigă echipa care a ajuns prima la limita terenului advers.
              3. Minge aruncată între doi jucători, care ajunge primul degajează.   
              4. Joc 7 x 7, teren redus, ½ teren de handbal, 7 x 7 pase cu capul, gol cu capul; când mingea cade e repusă cu mâna, dar jucată numai cu capul.
              5. Cornere scurte, iar în careu 4 x 4, 5 x 5, (atacanţi contra apărători).
              6. Exerciţii de finalizare cu capul, cu centrări din unghiuri diferite (fără şi cu adversar semi-activ).  

Caracterul tactic al preluării mingii:
         
           Preluarea cu latul sau exteriorul se foloseşte în următoarele situaţii:
              1.   Intrarea în posesia mingii.
              2.   Schimbării direcţiei de acţionare cu minge.
              3. Depăşirea adversarului când preluarea se combină cu fente, driblinguri, etc.
              4.   Construirii atacului şi contra-atacului.  
              5.   Element intermediar al combinaţiilor.
           
           Preluarea cu pieptul se foloseşte în cazurile:
              1. Reducerii pe sol a mingilor cu traiectorie semi-înaltă în vederea continuării acţiunilor.
              2. Schimbării direcţiei de acţiune.
              3. Depăşirii direcţiei de acţiune.  
           Asupra preluării cu capul, respectiv coapsa, nu voi insista, menţionându-le mai sus pe cele mai importante.      
           Am menţionat la preluarea mingii mijloace cu caracter tactic, iar în continuare voi puncta doar câteva variante.
           La suveicile folosite se introduce:
              -  preluare cu un picior, pas cu celălalt;
              - se combină preluarea cu conducerea, fentă, combinaţie sau pasă +tras la poartă (variantele şi le aleg profesorii, în condiţii izolate şi apropiate dejoc);    
              - de asemenea, jocuri 4 x 2 cu două atingeri în care preluarea are un rol important, în general jocuri cu un număr redus de jucători în care se limitează numărul de atingeri - dă preluării un pronunţat caracter tactic, fiind condiţionată de poziţia adversarilor şi coechipierilor.   

Tactica conducerii mingii:

           Se foloseşte în cazul:
                1.  depăşirii adversarilor;
                2. atragerii adversarilor pentru a permite o nouă grupare a coechipierilor.
                3.  iniţierii unui atac sau contraatac.  
                4.  încercării de deposedare a adversarilor.
           Ca aspecte metodice:
                - piciorul cu care conduce mingea să fie cel mai depărtat de adversar;
                - conducerea mingii este cuplată în condiţii apropiate de joc sau de joc cu fente, dribling, pas, tras la poartă;
                - ea se poate face pe spaţiu liber, dar şi cu fixare sau eliminare de adversar;
                - exerciţiile prezentate la conducerea mingii pot fi combinate pentru a ne apropia de condiţiile jocului individual, formând grupe de jucători.  
           Exemplu: fără adversar;
                -  ştafete cu conducerea mingii în viteză maximă;
                - conducere printre 2 – 3 jaloane, un-doi cu antrenorul, tras la poartă;  
                - conducere de minge, partenerul încercând deposedare;
                -  conducere, dribling 1 x 1 (spaţiu limitat 10 x 10, 20 x 10 m. sau în condiţii apropiate de joc, într-o porţiune de teren), terminată cu finalizare.       

Tactica fentelor:

           Fentele se folosesc în cazurile:     
                 -  depăşirii adversarilor;
                 -  creării superiorităţii numerice, demarcaj;              
                 - mascării acţiunilor reale ce urmează a fi întreprinse;
                 -  surprinderea adversarilor;
                 -  evitării luptei directe cu adversarul.        
           Fentele cu mingea sau cu corpul sunt de o maximă importanţă în fotbalul viitorului, deoarece în timpul unui joc adversarii nu pot fi depăşiţi  numai printr-un joc de pase, ci trebuie eliminaţi 1 x 1; de asemenea, fentele pot fixa adversarii sau în cazul demarcării.  
            Marcajul strict al adversarilor obligă jucătorii care vor să intre în posesia mingii să se demarce, încercând prin mişcări înşelătoare să se îndepărteze de adversar.
            Mijloacele prezentate în prima parte ce se referă la fente pot fi completate cu exerciţii în condiţii apropiate de joc 2 x 1, 3 x 2, 1 x 1, jocuri cu temă în care jucătorii sunt obligaţi să fenteze înainte de pas. Adversarii pot fi pasivi, semi-activ sau activi.

           Aşadar, tactica reprezintă totalitatea acţiunilor individuale şi colective organizate, coordonate unitar şi raţional, atât în apărare cât şi în atac, în limitele regulamentului de joc şi ale corectitudinii, în vederea obţinerii victoriei, valorificând calităţile jucătorilor proprii, precum şi lipsurile adversarului, cu alte cuvinte, succesiunea şi dinamica în acţiunile jucătorilor impuse de jocul în sine (totalitatea fazelor şi variantelor de aşezări în teren, cu ajutorul cărora acţionează fiecare jucător sau echipă, atât în atac, cât şi în apărare).
           a) Tactica se prezintă ca un ansamblu de acţiuni individuale şi colective (2 – 3 sau mai mulţi jucători).
           b)  Tactica se desfăşoară – ca loc de acţiune:
                - în faţa propriei porţi;
                - la mijlocul terenului;
                - în faţa porţii adverse.

           Echipa aflată în atac acţionează tactic prin:
                - ieşirea cât mai organizată şi rapidă din faţa porţii proprii;     
                - la mijloc se încearcă organizarea atacului şi pregătirea fazei de finalizare;
                - în faţa porţii adverse se desfăşoară finalizarea şi acţiunile ce preced această finalizare, în vederea obţinerii golului.  
            Echipa din apărare acţionează astfel:
                -  în faţa propriei porţi, cu marcaj strict şi atacuri decisive;  
                - la mijlocul terenului – supraveghere, intercepţie, tatonare şi dirijarea atacului advers în zone mai puţin periculoase (laterale);
                - în faţa porţii adverse se face pressing în vederea recuperării mingii sau a incomodării apărătorilor adverşi.   
           c) Ca modalitate de exprimare avem tactica de joc:
                - în atac – cu posesia mingii, organizarea acţiunilor ofensive şi de finalizare;
                - în apărare – tactica de împiedicare a adversarului să finalizeze şi deposedarea acestuia de minge.  
           d) Ca aspect, avem:
               - tactica generală ce cuprinde toate acţiunile de joc individuale şi colective pentru atac şi apărare;  
               - tactica specială ce cuprinde maniera specifică de a acţiona şi rezolva sarcinile de joc în momente şi condiţii mai deosebite  (pe finaluri, când conduce echipa proprie, sau adversarul, cu jucător eliminat la început de joc sau repriză, etc.).  
           Conform prof. dr. Adrian Dragnea, tactica se fundamentează pe:  
               -     capacitatea cognitivă (cât mai multe cunoştinţe);    
               -     abilitatea tehnică;  
               -     pregătirea fizică;  
               -     capacitatea de a discerne şi a decide.
           Tactica este condiţionată de:
               -     principiile tacticii;
               -     ideile tactice;
               -     normele tactice;
               -     regulamente ale acestuia.
           Toate acestea au ca rezultat un comportament foarte bun în jocurile amicale şi oficiale şi în final, câştigarea lor.



                                                                                                                     Prof. Tulea Daniel