duminică, 16 august 2020

COARDA DE SĂRIT - APLICAȚII ÎN E.F.S. ȘI ÎN ACTIV. INDEPENDENTE






     O frânghie lungă de 2,10-2,40 m, în funcție de lungimea segmentelor celui care o folosește ,se adaptează la lungimea elevului , la extremități având montate două manșoane mobile de lemn sau cauciuc ,poate fi utilizată cu rezultate bune în dezvoltarea forței unei grupe musculare.
    Coarda de sărit -folosită în exerciții cu contracții izotonice, contribuie eficient la dezvoltarea grupelor musculare ale membrelor inferioare. Exercițiile cu coarda de sărit pot contribui la reglarea ritmului respirator.
     Coarda de sărit poate fi utilizată pentru dezvoltarea unor grupe musculare prin contracții statice, izometrice. Încordarea se poate obține cu participarea întregii mase musculare sau numai a unor grupe musculare.
    Având în vedere că această coardă de sărit se procură ușor prin confecționare chiar, se poate recomanda și în activitatea independentă a elevilor.





APLICAȚII CU COARDA DE SĂRIT ÎN PRACTICA LECȚIILOR DE EDUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT CÂT ȘI ÎN ACTIVITATEA INDEPENDENTĂ ALE ELEVILOR:




























                                                                          






CORZI ELASTICE-APLICAȚII ÎN E.F.S.









    Corzile elastice sunt sub forma unei benzi late de 4-5 cm sau cilindrică cu diametru 1-2 cm și lungă de 2-5 m.
    Fiindcă se transportă ușor, coarda elastică poate fi folosită atât în cadrul lecției de educație fizică și sport, în sală sau în aer liber, dar mai ales în activitatea independentă a elevilor. Mai poate fi folosită în tabere, în excursii, drumeții etc.
    Principala caracteristică a exercițiilor efectuate cu coarda elastică o reprezintă posibilitatea realizării mișcărilor foarte aproape de specificul acțiunii motrice pentru care este necesară dezvoltarea forței anumitelor segmente. De asemenea ,efectele se pot localiza foarte precis, iar intensitatea poate fi gradată prin lungirea, scurtarea, dublarea, triplarea, corzii elastice.
   
Pozițiile din care se pot efectua exercițiile cu coarda elastică sunt numeroase, fiind stabilite în funcție de scopul urmărit.

Pentru exemplificare, mai jos voi prezenta câteva aplicații efectuate cu coarda elastică:





























                                                                            


SCARA FIXĂ- METODOLOGIE ȘI APLICAȚII













     Scara fixă este aparat confecționat din lemn, care de obicei se află în fiecare sala de sport din școli. Este format din două bare laterale(stâlpi de susținere) așezate vertical și fixate în perete și dintr-un număr mai mare de sau mai mic de șipci paralele orizontale, cu capetele introduse în barele laterale.    Barele laterale au înălțimea de 2,5 m, lățimea de 15-20cm și grosimea de 4-5 cm. Distanța dintre cele două bare laterale este 90-100 cm.
   Exercițiile se pot efectua la scară fixă pornind de la regula din pozițiile stând, așezat, ghemuit, culcat, sprijinit și atârnat, cu fața sau cu spatele spre scară.
   Pentru dezvoltarea forței se pot executa trageri în brațe din atârnat, împingeri sau trageri în sistemul contracției izometrice, flotări, urcări, coborâri în brațe, exerciții pentru întărirea musculaturii spatelui, abdomenului, cu și fără sprijin sau din atârnat etc.
   Varietateaexercițiilor este foarte mare, chiar nelimitate, depinde de gradul de creativitate și imaginație a specialistului.


                        Mai jos voi expune câteva exemple de exerciții efectuate la scara fixă:



























                                                                                      



FORȚĂ -MINGEA MEDICINALĂ: METODOLOGIE ȘI EXERCIȚII



MINGEA MEDICINALĂ: 



   Mingea medicinală este confecționată de obicei din bucăți de piele și umplută cu nisip și rumeguș sau cu păr, are o greutate de 1-5kg.
   Exercițiile cu mingea medicinală angrenează în acțiune, simultan sau selectiv, majoritatea grupelor musculare, dar în special musculatura membrelor superioare dezvoltând, în funcție de obiectivul urmărit, forța acestora sau forța în combinație cu alte calități motrice(viteza,rezistența,îndemânarea).
   Exercițiile cu mingea medicinală se pot efectua cu ambele mâini sau cu o singură mână,din poziții variate(stînd, așezat, pe genunchi, culcat etc.).
   În dezvoltarea forței, greutatea mingii medicinale are un rol important. Exercițiile efectuate cu mingi considerate grele, în raport cu vârsta elevilor, contribuie, în special, la dezvoltarea forței musculare, iar cele efectuate cu mingi mai ușoare pot avea efect asupra dezvoltării forței în regim de viteză sau rezistență-depinde de dozare. Având în vedere că majoritatea exercițiilor cu mingea medicinală se bazează pe aruncări, împingeri, prinderi , pot arăta faptul că efectul vizează nu atât forța pură, cât mai ales caliatea combinată forță-viteză.
   Exercițiile cu mingea medicinală- permit dozarea și localizarea acțiunilor la nivelul grupelor musculare vizate, utilizându-se ca elemente de obiectivizare greutatea mingii, numărul de repetări, unitatea de timp.




Mai jos voi expune câteva exemple de exerciții foarte utile cu mingea medicinală:





















                                                                          








EFORTUL ȘI CAPACITATEA FIZICĂ ÎN EDUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT





   Capacitatea fizică se îmbunătățește ca urmare a practicării sistematice a exercițiilor fizice care favorizează, în special, dezvoltarea calităților motrice -forța,viteza,rezistența-și are drept urmare creșterea gradului de adaptare a organelor și sistemelor organismului la solicitări superioare.          Cantitatea și calitatea efortului depus în cadrul procesului de dezvoltare a calităților motrice și de însușire a deprinderilor și priceperilor motrice au un rol foarte important în dezvoltarea capacității fizice.
   În funcție de acoperirea integrală sau parțială a cerițelor de oxigen într-un efort fizic dat, aceasta devine predominant aerob sau predominant anaebob.
   Eforturile predominant aerobe -se caracterizează printr-o intensitate a eforturilor mică,medie sau submaximală, în care cerința de oxigen se găsește într-un echilibru real cu aportul de oxigen.Acest lucru asigură refacerea substratului energetic, pe măsura consumări sale. Rata aerobă (%) a efortului este invers proporțională cu intensitatea lui.
   Eforturile predominant anaerobe-caracterizate printr-o intensitate deosebit de mare, în care cerința de oxigen a organismului (datorută efortului efectuat) depășește aportul de oxigen asigurat de sistemul cardio-respirator. Aceste eforturi au loc în condițiile unui deficit de oxigen, ducând la epuizarea substratului energetic, la acumularea de acid lactic peste limitele normale și epuizarea grupei, sau grupelor musculare respective. Deficitul de oxigen -datoria de oxigen- se ”platește” după terminarea efortului. Rata anaerobă (%) a unui efort este direct proporțională cu intensitatea efortului.

Adaptat la lecțiile de educație fizică și sport putem arata că:

-VERIGILE  1,2  -se realizează pe un fond de efort aerob, unde pulsul se încadrează între 110-120 P/1 min. ,unde are loc o încălzire efectuată normal ,formată din ,variante de mers și alergare, prelucrare selectivă a principalelor grupe musculare și segmente;

-Învățarea acțiunilor motrice noi, în condiții ușurate-pondere mai însemnată o are densitatea pedagogică (explicații,demonstrații,autoaprecieri)sunt desfășurate pe un fond de efort aerob;

-Repetarea acțiunilor motrice în scopul consolidării și uneori chiar a perfecționării lor necesită un număr mare de repetări, ceea ce determină o creștere a intensității efortului. Condiții în care frecvența cardiacă se situează între 140-170 pulsații pe minut, ceea ce ne arată un efort predominant aerob, cu creșteri, corespunzătoare sporirii intensității, a ratei anaerobe;

-Dezvoltarea acțiunilor motrice în condiții de intensitate crescută, în special datorită măririi ritmului sau tempoului și a mișcării duratei de execuție, fapt care determină o frecvență cardiacă care urcă până la 185 pulsații pe minut, se realizează cu prezența, în proporții de aproximativ egale, a ratei aerobe și a celei anaerobe, indicându-se deci eforturi mixte;

- Partea de întreceri, jocuri, ștafete, trasee aplicative și aplicarea procedeelor tehnice ăn condiții de joc, cu o participare activă din partea elevilor, au loc pe un fond de efort predominant anaerob, valorile frecvenței cardiace depășind des 185 pulsații pe minut;

-Dezvoltarea forței și a vitezei, fie prin circuite intensive, fie prin metode, sisteme de acționare specifice, realizate constant sau în progresie, se face, de asemenea pe un fond de efort predominant anaerob.