duminică, 16 august 2020

EFORTUL ȘI CAPACITATEA FIZICĂ ÎN EDUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT





   Capacitatea fizică se îmbunătățește ca urmare a practicării sistematice a exercițiilor fizice care favorizează, în special, dezvoltarea calităților motrice -forța,viteza,rezistența-și are drept urmare creșterea gradului de adaptare a organelor și sistemelor organismului la solicitări superioare.          Cantitatea și calitatea efortului depus în cadrul procesului de dezvoltare a calităților motrice și de însușire a deprinderilor și priceperilor motrice au un rol foarte important în dezvoltarea capacității fizice.
   În funcție de acoperirea integrală sau parțială a cerițelor de oxigen într-un efort fizic dat, aceasta devine predominant aerob sau predominant anaebob.
   Eforturile predominant aerobe -se caracterizează printr-o intensitate a eforturilor mică,medie sau submaximală, în care cerința de oxigen se găsește într-un echilibru real cu aportul de oxigen.Acest lucru asigură refacerea substratului energetic, pe măsura consumări sale. Rata aerobă (%) a efortului este invers proporțională cu intensitatea lui.
   Eforturile predominant anaerobe-caracterizate printr-o intensitate deosebit de mare, în care cerința de oxigen a organismului (datorută efortului efectuat) depășește aportul de oxigen asigurat de sistemul cardio-respirator. Aceste eforturi au loc în condițiile unui deficit de oxigen, ducând la epuizarea substratului energetic, la acumularea de acid lactic peste limitele normale și epuizarea grupei, sau grupelor musculare respective. Deficitul de oxigen -datoria de oxigen- se ”platește” după terminarea efortului. Rata anaerobă (%) a unui efort este direct proporțională cu intensitatea efortului.

Adaptat la lecțiile de educație fizică și sport putem arata că:

-VERIGILE  1,2  -se realizează pe un fond de efort aerob, unde pulsul se încadrează între 110-120 P/1 min. ,unde are loc o încălzire efectuată normal ,formată din ,variante de mers și alergare, prelucrare selectivă a principalelor grupe musculare și segmente;

-Învățarea acțiunilor motrice noi, în condiții ușurate-pondere mai însemnată o are densitatea pedagogică (explicații,demonstrații,autoaprecieri)sunt desfășurate pe un fond de efort aerob;

-Repetarea acțiunilor motrice în scopul consolidării și uneori chiar a perfecționării lor necesită un număr mare de repetări, ceea ce determină o creștere a intensității efortului. Condiții în care frecvența cardiacă se situează între 140-170 pulsații pe minut, ceea ce ne arată un efort predominant aerob, cu creșteri, corespunzătoare sporirii intensității, a ratei anaerobe;

-Dezvoltarea acțiunilor motrice în condiții de intensitate crescută, în special datorită măririi ritmului sau tempoului și a mișcării duratei de execuție, fapt care determină o frecvență cardiacă care urcă până la 185 pulsații pe minut, se realizează cu prezența, în proporții de aproximativ egale, a ratei aerobe și a celei anaerobe, indicându-se deci eforturi mixte;

- Partea de întreceri, jocuri, ștafete, trasee aplicative și aplicarea procedeelor tehnice ăn condiții de joc, cu o participare activă din partea elevilor, au loc pe un fond de efort predominant anaerob, valorile frecvenței cardiace depășind des 185 pulsații pe minut;

-Dezvoltarea forței și a vitezei, fie prin circuite intensive, fie prin metode, sisteme de acționare specifice, realizate constant sau în progresie, se face, de asemenea pe un fond de efort predominant anaerob.














                                                                 




Niciun comentariu: