JOCURI DE MIȘCARE - MIJLOC DE BAZĂ ÎN DEZVOLTAREA CALITĂȚILOR MOTRICE LA NIVEL ȘCOLAR.
Motto :
”Nu e greu să joci, e greu să te opreşti din joc” -Prof.Tulea Daniel
Dezvoltarea calităților motrice determină în mare măsură, îndeplinirea cerințelor prevăzute de programele școlare privind lărgirea și perfecționarea sistemului de cunoștințe, priceperi și deprinderi motrice la elevi.
Vârsta elevilor de ciclu gimnazial este caracterizată, așa cum am văzut, de creșteri cantitative și calitative a organismului. Aceasta este vârsta la care elevii înregistrează progrese deosebit de mari în ceea ce privește motricitatea. Deprinderile naturale și de bază se perfecționează iar pe fondul lor se formează și se consolidează altele noi , mai complexe. Din aceste motive această vârstă este cea mai indicată pentru dezvoltarea calităților motrice, fiind denumită și vârsta primelor performanțe.
Această vârstă este marcată de un interes deosebit al elevilor pentru activitatea sportivă, pentru a cunoaște cât mai mult și a prelua informațiile , dând dovadă că sunt capabili de a participa susținut și activ, conștient la îmbunătățirea indicilor calităților motrice.
Viteza - la ciclul gimnazial se prevede dezvoltarea vitezei în toate formele ei de manifestare cu sublinierea unor accente particulare la fiecare grupă de clase . În legătură cu dezvoltarea vitezei , progama școlară prevede obiective instructiv-educative particulare fiecărei clase și indică , totodată , principalele exerciții și activități pe fondul cărora se constituie sistemele de acționare utilizate în lecții pentru îndeplinirea obiectivelor.
Forța – Având în vedere importanța acestei calități motrice în dezvoltarea generală a pregătirii fizice și a capacității de efort a elevilor , ea ocupă un loc bine determinat atât în progama școlară precum și în cadrul sistemului unitar de verificare și apreciere agradului de pregătire sportivă a elevilor. Dintre obiectivele dezvoltării acestei calități motrice le menționăm pe următoarele: creșterea forței statice a întregii musculaturi în vederea fixării și menținerii segmentelor în poziție corectă, întărirea întregii musculaturi cu accent pe cea a spatelui , umerilor , cefei și abdomenului , tonificarea musculaturii întregului corp , acționândanalitic și cu influențe localizate.
Rezistența – În progamele școlare rezistența apare ca obiectiv instructiv-educativ formulat și concretizat ca cerință în raportde clasă, deci de vârsta elevilor.
Ca obictive instructiv-educative în legătură cu dezvoltarea rezistenței întâlnim:
- dezvoltarea rezistenței în eforturi de lungă durată, ritm uniform, stimularea dezvoltării capacității respiratorii,
- dezvoltarea rezistenței în eforturi repetate de durată, în ritm uniform
- dezvoltarea capacității respiratorii cu accent pe formarea ritmului optimși pe dezvoltarea capacității de reținere voluntară a respirației(apnee voluntară)
- dezvoltarea rezistenței la eforturi repetate în ritmuri variate
- dezvoltarea rezistenței în eforturi de durată în ritmuri variate , dezvoltarea capacității respiratorii prin stimularea dezvoltării toracelui și prin mărirea amplitudinii mișcărilor dia fragmului.
primește un punct. Câștigă echipa care are mai multe puncte la sfârșitul jocului.
Îndemânarea - reprezintă de fapt cumul de calități , ea este o calitate motrică complexă , care se interferează cu toate celelalte calități . Deși este o calitate nativă totuși este perfectabilă dacă se acționează asupra ei selectiv , continuu și cât mai de timpuriu.
La clasele de gimnaziu obiectivele de instruire , exercițiile și activitățile prevăzute în programă urmăresc:
-dezvoltarea îndemânării în efectuarea unor acțiuni motrice înlănțuite prin sporirea gradului de complexitate a mișcării.
- dezvoltarea îndemânării în condițiile manifestării imaginației, independenței și inițiativei.
- dezvoltarea îndemânării în condiții complexe de utilizare a priceperilor și deprinderilor motrice : învingerea unor dificultăți, colaborare cu partenerii,etc.
- dezvoltarea capacității de generalizare și aplicare a priceperilor și
deprinderilor motrice.
Profesor Tulea Daniel
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu