PARTICULARITĂŢI MORFOLOGICE, FUNCŢIONALE ŞI PSIHOLOGICE LA DIFERITE VÂRSTE
VÂRSTA 6 – 10 ANI (Antepubertară)
CARACTERISTICI GENERALE:
· Perioadă de relativă stabilitate şi liniste; cea mai bună perioadă ȋn ce priveşte capacitatea de ȋnvaţare motrică şi progres rapid; vârsta marii generozităţi .
MORFOLOGIC
· Creştere gobală ȋn ritm moderat
· Proporţionalitate ȋnalţime - greutate (4-5 cm/an, 2-3kg/an)
· Raport relativ egal schelet – musculatură
· Rapor: muşhi/ greutate : 27,5%
· Osificare: caracter cartilaginos
· Muşchi lungii şi subţiri
FUNCŢIONAL
· Aparatul cardiovascular: volumul creşte rapid, vasele sanguine sunt ȋnguste, ceea ce implică un efort mare pentru ȋmpingerea sângelu; aparatul circulator puternic solicitat; insuficientă aprovizionare cu sânge a creierului şi organelor ȋn timpul efortului; debitul cardiac 2,9 l/min; tensiunea arterială mai mica ca la adulţi.
· Aparatul respirator: ventilaţia pulmonară mai mare ca la adulţi; procentul de folosire a O2 din aerul inspirat mai mic ca la adulţi; capacitatea vitala = 2000 cm; frecvenţa respiratorie = 18 resp/min.
· Metabolismul: mai mare cu cât organismul este mai tânăr; predomină procesele de asimilaţie ;
PSIHOLGIC
· Gândirea: caracter imediat practic; capacitate slabă de analiză şi sinteză; gândirea creatoare se rezumă la artificii de joc;
· Senzaţii-percepţii : caracter descriptiv; dificultăţi de percepţia timpului, spaţiului şi formelor
· Procese cortical: predomină excitaţia
· Limbajul: dialogat – monologat
· Memoria: prinde uşor, dar uită repede; reproductivă
· Imaginaţia: reproductivă
· Atenţia: caracter voluntar; concentrare puternică; stabilitate redusă
· Afectivitatea: emoţiile şi sentimentele caracter momentan, apărând şi dispărând odată cu fenomenele care le provoacă; emoţii şi sentimente de tip imitativ; caracter exploziv; dragoste pentru antrenor; apare idealul ȋn viaţă; emotivitate crescută; mare generozitate
· Vointa: curaj – hotărâre.
· Personalitate: personalitatea se formează prin acţiunea conjugată: familie – şcoală – antrenor(profesorr.
INDICAŢII METODICE
PARAMETRII EFORTULUI FIZIC
· Volum/zi: 50-70 min
· Volum/săptămână: 180-210 min
· Volum/săptămână-vacanţă: 240-300 min
· Intensitate: mica-medie
· Grad de dificultate: redus
CALITĂŢILE MOTRICE
· Viteza
· Coordonare(ȋndemânare)
· Mobilitate-supleţe
· Rezistenţă aerobă, forţă generală (secundar), ȋn principal din volumul de antrenament
DEPRINDERI MOTRICE : învățare
· De bază : mers, alergare, sărituri, cățărare, târâre
· Specifice : gimnastică, atletism, jocuri sportive(inițiere)
· Școala alergării
· Școala săriturii
MIJLOACE :
· Jocuri de mișcare
· Ștafete
· Parcursuri aplicative
· Exerciții de gimnastică articulară și acrobatică
· Exerciții specifice atletismului
· Exerciții din jocuri sportive
VÂRSTA 11 – 14 ANI (Pubertară)
CARACTERISTICI PRINCIPALE
· Pubertatea marchează ȋnceputul maturizării fizice a individului, fiind o perioadă de intensă formare a personalităţii, de construire a conştiinţei morale; se rupe stabilitatea vârstei anterioare; varsta primelor performanţe
MORFOLOGIC
· Creşterea lungimii corpului; crestere explozivă
· Structura oaselor se apropie de cea a adultului
· Creştere ȋn ȋnaltime ȋn detrimentul greutăţi : 15 – 16 cm, 7 -10 kg
· Toracele se dezvoltă mai mult ȋn lungime decât ȋn largime, ȋmpiedecând satisfacerea ȋn condiţii optime a schimburilor respiratorii
· Organele din bazin caracterizate de insuficientă stabilitate
· Muşchii lungi şi subţiri
· Raport greutate muşchi – greutate corp = 32 %
FUNCŢIONAL
· Aparatul cardiovascular: volumul inimii creşte rapid, vasele sanguine sunt ȋnguste, ceea ce implica efort mare pentru ȋmpingerea sângelui; insuficientă irigare a creierului şi a altor organe ȋn timpul efortului; stări de ameţeală şi apariţia rapidă a oboselii; aparatul circulator puternic solicitat (nevoia de O2 şi substanţe energetice pentru muşchi şi organe).
· Aparatul respirator: schimburile respiratorii ȋn efort nu sunt satisfacute ȋn condiţii optime; capacitatea vitala = 2800 cm; posibilităţi scazute la efortul de rezistenţă; creşte volumul plămânilor; se dezvoltă muşchii respiratori
· Metabolismul: predomină procesele de asimilaţie; efortul muscular stimulează procesele de dezasimilaţie (alimentaţie corespunzătoare)
PSIHOLOGIC
· Gândirea: caracterul unei logici abrupte, obiectele şi fenomenele fiind percepute cu ȋnsuşirile lor particulare, sinteza şi generalizarea fiind deficitare; creşte spiritul de observaţie; creşte capacitatea de asimilare; se pun bazele tehnicii corecte – stereotipuri dinamice
· Senzaţii-percepţii: caracter interpretativ, făcându-se legătura ȋntre aspectele percepute şi alte date şi ȋnsuşiri memorate anterior
· Procesele corticale: predomină excitaţia, dar se merge spre echilibru; apare inhibiţia condiţionată
· Limbajul: dialogat
· Memoria: mai activă; calităţile de durată si reproducere mai bine reprezentate
· Imaginatia: reproductivă-imitativă
· Atenţia: caracter voluntar; concentrarea intensă; stabilitate scazută
· Afectivitatea: emoţiile şi sentimentele devin mai stăpânite, sunt filtrate prin funcţia analitico-sintetică a scoarţei cerebrale; apare spiritul de echipă; caracter instabil al sentimentelor; primele gânduri despre viitoarea profesie; prietenii ȋntre parteneri de acelaşi sex; dragoste pentru sexul opus
· Voinţa: tenacitate-hotărâre-curaj-spirit de sacrificiu
· Personalitatea : imaginea despre sine devine mai critică; interesele se intensifică; ȋncrederea ȋn forţele proprii depaşeşte posibilităţile reale; mod propriu de a rezolva situaţiile apărute ȋn teren
INDICAŢII METODICE
PARAMETRII EFORTULUI FIZIC
· Volum antrenament/zi : 60 – 100 min
· Volum antrenament/săptămână: 250 – 350 min
· Intensitate: medie
· Grad de dificultate: mediu
CALITĂŢI MORICE
· Viteza
· Mobilitate-supleţe
· Rezistenţa aerobă
· Forţa cu caracter general
· Coordonare (ȋndemânare)
DEPRINDERI MOTRICE : consolidare
· Specifice : gimnastică, atletism, jocuri sportive
· De bază : mers, alergare, sărituri, cățărare, târâre
· Școala alergării
· Școala săriturii
MIJLOACE :
· Exerciții specifice atletismului
· Exerciții din jocuri sportive
· Exerciții de gimnastică articulară și acrobatică
· Jocuri de mișcare
· Ștafete
· Parcursuri aplicative
VÂRSTA 16 – 19 ANI (Post pubertară)
CARACTERISTICI GENERALE
· Adolescența definitivează trăsăturile viitorului tânăr pregătindu-l pentru viață și marea performanță, locul în societate și pe terenul de sport fiind alături de cei mari; fază de liniște și stabilitate
MORFOLOGICE
· Stabilizare a ritmului de creștere
· Dazvoltarea scheletului este terminată în mare
· Creșterea intensă a organelor interne, a țesutului muscular și a celui osos
· Toracele se dezvoltă mai mult ca bazinul
· Dezvoltarea musculaturii ajunge din urma dezvoltarea scheletului
· Raport greutate mușchi – greutate corp = 44, 2 %
· Raportul înalțime – greutate se normalizează
· Prin creșterea diametrelor și perimetrelor corpul se apropie de dimensiunile omului tânăr
· Raporturile dintre segmente se fixează definitiv
FUNCȚIONAL
· Aparatul cadiovasclar: volumul inimii ajunge la dimensiuni normale, ceea ce implică maturizare; 5 – 6 l de sânge
· Aparatul respirator: maturizare; 16 – 18 respiratii/min
· Metabolism: normalizare
PSIHOLOGIC
· Gândire: complexă, putându-se efectua cele mai complexe operații de analiză și sinteză
· Senzații-percepții: caracter conștient, întelegând caracteristicile și relațiile obiectelor și fenomenelor
· Proces corticale: echilibru; bine reprezentată inhibiția condiționată
· Limbajul: dialogat
· Memoria: sprijină gândirea și judecata; logica reținând esențialul
· Imaginația : controlată de rațiune
· Atenția: foarte activă; ajută gândirea și judecata
· Afectivitatea: se conturează dragostea pentru fotbal; echilibrul emoțional se stabilizează; apariția prieteniei juvenile; apariția primei iubiri; începuturile integrării sociale
· Vointa: abnegație + sacrificiu
· Personalitate: gusturile și opiniile au caracter indivdual; se dă atenție stilului de munca; spirit autocritic; afirmarea de sine
INDICATII METODICE
PARAMETRI EFORTULUI
· Volum/zi : 100 – 150 min
· Volum/saptamână : 350 – 450 min
· Intensitate : mare
· Grad de dificultate : mare
CALITATI MOTRICE
· Viteza sub toate aspectele
· Rezistența sub toate aspectele
· Forța sub toate aspectele
· Mobilitate – suplețe
· Capacității coordinative
DEPRINDERI MOTRICE
· Specifice diferitelor ramuri de sport
· Individualizarea pregătirii
MIJLOACE
· Jocuri sportive – global
· Exrciții din diferite ramuri de sport
· Exerciții fizice din atletism, gimnastică, specific diferitelor ramuri de sport
Prof. Tulea Daniel
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu