duminică, 24 ianuarie 2021

REFLEXII PE TIMP DE PANDEMIE-E.F.S.

 VIZIUNE PERSONALĂ ASUPRA IMPACTULUI MEDIULUI ON-LINE ASUPRA LECȚIILOR DE EDUCAȚIE FIZICĂ

 

 

 

Ce inseamnă EDUCAȚIA FIZICĂ ȘI SPORT ?

 

”Activitatea care valorifică ansamblul formelor de practicare a exercițiilor fizice, și are drept scop  optimizarea potențialul biologic al subiecților  în primul rând și nu umai.”

 

 

Avem nevoie de tehnologie (chiar și în activitatea de educație fizică ) ? Și la ce nivel suntem dispuși /nevoiți să o învățăm /utilizăm ?

 

Eu consider că este nevoie de tehnologie în activitatea didactică în general și asta tot timpul,și bineînțeles și în activitatea de educație fizică și sport. Lecțiile de educație fizică se pot adapta foarte bine situației de pandemie ,astfel încăt să putem oferii lecții de educație fizică tinerilor învățăcei în proporție de 70-80% eficiență și afirm asta ținând cont că totuși este vorba de EDUCAȚIE FIZICĂ în primul rând.

Formele de învățământ de la distanță în regim on line sunt de 3 feluri:

-sincron ,

-asincron;

-mixt.

 

 

Pandemia și adaptarea vieții /educației la cerințele ei:

 

-adaptarea lecțiilor de educație fizică și sport la tehnologia de la distanță- predarea on line.

-modificarea legislației în acest sens;

-adaptarea metodologiei de predare în on line;

-adaptarea planificării la predarea de la distanță;

-inovații în resurse educaționale adaptate lecțiilor de educașie fizică în on line;

 

 


Avantaje și dezavantaje în predarea cu tehnologia de la distanță :

 

Avantaje:

-educația are continuitate -adaptându-se la tehnologia on line;

-se menține sănătatea comunității-ceea ce este un lucru foarte important;

-se poate preda un volum mai mare de informații teoretice de specialitate elevilor față de normal ;

-necesită o mai are creativitate din partea profesorilor în a planifica,preda,evalua în sistemul on line.

 

 

 

Dejavantaje:

-impactul cu tehnologia a fost primită cu scepticism de către societate;

-cadrele didactice au fost nepregătite în a mânuii tehnologia;

-pană la urmă,această disciplină-educație fizică este mai mult practică ca și natura a ei;

 

 

Impactul propriu zis a  învățământului de la distanță-on line -asupra lecțiilor de educație fizică și sport :

 

-frica de necunoscut ai principalilor actorii din educație -profesori,elevi,părinți etc. ;

-este o continua luptă cu adaptarea , cu spațiul unde suntem nevoiți să/să ne educăm de acasă;

-legislația este un pic confuză și in continuă modificare;

-societatea are tot timpul nemulțumiri la adresa cadrelor didactice, mai mult chiar în aceaste codiții de pandemie;

-elevii în lipsă de spațiu sunt limitați în ași consuma energiile prin mișcare.

-nevoia de a fi creativ, de acrea, de a găsi resurse educaționale adaptate pentru lecțiile  de educație fizică și sport.

 

 

Concluzii:

 

Consider ca este foarte important atât sănătatea comunității cât și faptul că educației i se oferă șansa de a continua indiferent de situație. După cum s-a putut observa actorii de pe marea scenă a educației s-au adaptat din mers și  au încercat să se perfecționeze continu.  Acest an este un experimental  având în vedere că nimeni nu a mai trăit o asltfel de pandemie, asa că fiecare încercăm să ne adaptăm și să rămânem sănătosi. Cu trecerea timpului vom fi tot mai buni și vom reuși să ne adaptăm și mai bine situațiilor de acest gen.







Profesor Tulea Daniel,

Școala gimnazială Vladimirescu,Arad

 

 

 

 

 

 

 

 

FIȘA DE LUCRU- ADAPTAT FORMEI DE ÎNVÂTÂȚĂMÂNT SINCRON,ASINCRON, MIXT- fișa 2

 FIȘĂ DE LUCRU 2




 

 

CLASA VI-a

DURATĂ: 35 minute

MATERIALE NECESARE: Saltea, Apa pt hidratare.

PROFESOR: Tulea Daniel

 

 

 

PARTEA I :

ÎNCĂLZIREA : 10 minute;

https://www.youtube.com/watch?v=OnzeVYj2gxw&t=53s

 

 

 

PARTEA II: 20 minute

TEMA : EXERCIȚII PENTRU DEZVOLTAREA FORȚEI MEMBRELOR INFERIOARE ȘI A ABDOMENULUI:

https://www.youtube.com/watch?v=Mfv7yawFA4g

 

 

 

PARTEA III : Revenirea organismului după efort. 3-5 minute

https://www.youtube.com/watch?v=Xe7SMJmKDoM

 

 

 

 

 

 

 

CERINȚE ȘI RECOMANDĂRI:

 

-Exercițiile se vor executa corect;

-Se va respecta dozarea recomandată la fiecare exercițiu;

-Se poate face hidratare cu apă în pauzele dintre exerciții;

-Accesati linkul din fiecare a parte a fișei de lucru pentru exerciții.

 

 

duminică, 17 ianuarie 2021

FIȘĂ DE LUCRU - E.F.S. ,ADAPTAT FORMEI DE PREDARE ASINCRON.

                                                                     

 


 

CLASA VI-a ;

DURATĂ: 40 minute;

MATERIALE NECESARE: Saltea, Apa pt hidratare;

OB. OPERAȚIONALE: Dezvoltarea indicilor superiori de dezvoltare a forței la nivelul membrelor inferioare;

PROFESOR: Tulea Daniel

 

 

 

PARTEA I :

ÎNCĂLZIREA : 23 minute;

*P.O.E.  -8 minute

https://www.youtube.com/watch?v=PNbMa0_p4QE

 

**I.S.A.L. - 15 minute

https://www.youtube.com/watch?v=__B4_vIBC3c

 

 

PARTEA II: 12 minute

TEMA : EXERCIȚII PENTRU DEZVOLTAREA FORȚEI MEMBRELOR INFERIOARE

youtube.com/watch?v=caXyTRKcxPY

 

 

 

PARTEA III : Revenirea organismului după efort. 3-5 minute

https://www.youtube.com/watch?v=Xe7SMJmKDoM

 

 

 


 

CERINȚE ȘI RECOMANDĂRI:

 

-Exercițiile se vor executa corect;

-Se va respecta dozarea recomandată la fiecare exercițiu;

-Se poate face hidratare cu apă în pauzele dintre exerciții;

-Accesati linkul din fiecare a parte a fișei de lucru pentru exerciții.

 

 

*P.O.E  -pregătirea organismului penru efort;

**I.S.A.L. -influențarea selectivă a aparatului locomotor

 

duminică, 15 noiembrie 2020

Plan lecție EFS- platformă on-line ,sincron/asincron/mixt

 




DATA: .......................-după orarul  clasei.

Clasa IV a 

Prof. TULEA DANIEL

Durata : 40 minute;

Materiale necesare: -apa pt hidratare, prosop, obstacole ;

 

Tema lecției: -Formarea deprinderilor motrice specifice unei probe sportive;atletism- alergare de viteză 

 

Obiective:    -Formarea ,corectarea ,mentinerea unei posturi corporale corecte;

                     -Formarea deprinderii motrice -alergărea de viteză (Atletism)

 

 

 

                                                     DESFĂȘURAREA LECȚIEI:

 

 

 

1.  PREGĂTIREA ORGANISMULUI PENTRU EFORT ( Încălzirea) : 15 minute

 

A) Variante de mers și alergare:( se poate executa  de pe loc sau din deplasare ,în funcție de spațiul fiecăruia)  : -7 minute

 

-mers pe vârfuri cu brațele întinse sus;

-alergare ușoară ;

-mers pe călcâie cu mâinile la ceafă;

-mersul uriașului cu pași cît mai mari;

-alergare cu genunchi sus ;

-mers cu spatele pe direcția de mers ;

-alergare cu lovirea șezutei ;

-mers lateral cu pași adăugați;

-mers ghemuit cu mâinile pe genunchi;

-pas săltat-braț ,picior opus;

-alergare laterală cu pași agăugați;

-mers cu respitație-  inspirație 2 pași- expirație 3 pași.

 

 

 

 

B) Influențarea selectivă a aparatului locomotor: -8 minute

 

Complex de exerciții pentru dezvoltarea fizică armonioasă :( cum le-am executat la lecțiile de educație fizică)

 

-exerciții pentru cap-gât : rotări, extensii cu aplecarea capului spre înainte, aplecări laterale dr./stg. ,răsuciri dr./stg. ;

-exerciții pentru articulația umărului : din stând depărtat cu mâinile pe umeri, rotarea umerilor spre înainte/înapoi, din stând depărtat cu brațele întinse lateral, se execută cerculețe cu brațele întinse;

-exerciții pentru brațe : ridicări-coborâri, extensii, rotări înainte/înapoi, morișca, forfecarea brațelor întinse înainte;

-exerciții pentru trunchi :-rotări, răsuciri, extensii ale trunchiului cu îndoirea trunchiului înainte,aplecări laterale, morișca din poziția aplecat înainte, braț picior opus;

-exerciții pentru picioare : - genuflexiuni, fandări laterale,sărituri ca mingea pe două picioare de pe loc .

 

Dozare: pt fiecare segment de mai sus se va executa câte 3 exerciții-repetate de 3 ori  în 8 TIMPI- pe numărătoare.


2. PARTEA TEMATICĂ: - 22 minute

Alergare de viteză:

 

Ex. 1. :Alergare cu genunchii sus. Distanța -10 metri . Tempo 2/4  : Dozare -3 repetări, pauză între repetări 50 sec. FIG. 1


FIG. 1


Ex.2.: Alergare cu genunchi sus-5 metri - alergare accelerată-15 metri, Distanță 20 metri. Tempo 3/4 : Dozare- 3 repetări , pauză 60 sec. între repetări. FIG. 2


                                                                         FIG. 2


Ex. 3. :Cu startul de jos (”pe locuri” „fiți gata” start),alergare accelerată în linie dreaptă. Distanță 15 metri. Tempo 3/4 . Dozare- 4 repetări , pauză 60 secunde între repetări.  FIG. 3

 


                                                                         FIG. 3


Ex. 4. : Cu start de sus, alergare accelerată cu schimbarea direcției de alergare sub formă de triunghi . Distanță 15 metri. Dozare : 3 repetări cu pauze de 60 secunde între repetări. FIG. 4

 



                                                                            FIG. 4


3. PARTEA DE REVENIRE A ORGANISMULUI DUPĂ EFORT :3 min.

 

      -mers cu respirație .

 

 

 



CERINȚE ȘI RECOMANDĂRI:

 

- Exercițiile se execută cu efortul specific alergării de viteză ;

- Se poate face și hidratarea (înghițituri mici de apă) când simțim nevoia ;

- În timpul exercițiilor ,se menține o poziție corectă a corpului și mișcăm brațele ușor  îndoite, vioi pe lângă corp ;

- se respiră în timpul executării exercițiilor;

- Se respectă dozarea scrisă , și de asemenea -atenție la pauzele între repetări.

 







                                                                                    Prof. Tulea Daniel


vineri, 6 noiembrie 2020

ROLUL PARAMETRILOR EFORTULUI ÎN DINAMIZAREA ȘI EFICIENTIZAREA LECŢIEI DE EDUCAŢIE FIZICĂ ȘI SPORT



 


   Efortul concretizat în parametrii săi –volum,intensitate,complexitate este elementul esenţial care determină opţinerea defectelor morfogenetice, fiziologice, neuropsihice şi educative, pe a căror producere obiectivă se structurează componentele procesului instructiv- educativ propriu educaţiei fizice: indicii de dezvoltare fizică armonioasă, formarea priceperilor şi deprinderilor motrice, dezvoltarea calitaţilor motrice. Realizarea unei concordanţe între componentele procesului intructiv educativ şi parametrii efortului trebuie să se distingă în optimizarea dezvoltării fizice pentru formarea priceperilor şi deprinderilor motrice, pentru dezvoltarea calitaţilor motrice. Nerealizarea concordanţei dintre componentele procesului instructiv educativ şi parametrii de efort specifici acestora are drept consecinţa obţinerea limitata sau paţiala a efectelor planificate. In cazul opimizării dezvoltării fizice ,ca primă componenta a procesului instructiv educativ, parametrii specifici de efort sunt în mare parte ignoraţi.  De cele mai multe ori se amplifica în mod nejustificat parametrul complexitate, prin utilizarea unor exerciţii cu structura lungă de opt timpi care solicită mai mult memoria executanţilor decât formaţiunile musculo-articulare.

   Parametrul- intensitate , în majoritatea cazurilor, este lăsat la nivel de mişcare activă liberă solicitând in cel mai bun caz funcţia elastica a formaţiunilor musculo-articulare şi nicidecum funcţia contractiă a musculaturii singura care poate provoca intensificarea metabolismului muscular ce sta la baza efectelor trofice necesare dezvoltării musculaturii corpului.

   Parametrul- volum de cele mai multe ori se află la nivel de subdozarea specifică obţinerii efectelor proprii dezvoltării fizice armonioase.Este insuficient sa ne încadrăm cu unu sau cu mai mulţi parametrii de efort specifici pentru optimizarea  dezvoltarii fizice, ci cu toţi. In caz contrar, efectele sunt limitate şi se sting repede.  In cazul optimizării dezvoltarii fizice, grupele musculare trebuie să învingă o rezistenţă periferică care să depaşească pe cea produsă de mişcările active libere în activitatea habituală. Volumul de efort rezultat din numărul de repetări al fiecarui exerciţiu trebuie să asigure, în primul rând,o vascularizare suplimentară prin flux de sânge prin vasele de rezervă şi prin creşterea debitului sanguin prin vasele ce irigă muculatură segmentelor corpului. Numai în acest caz volumul de efort-ce se diferenţiaza pe vârste şi sexe-devine specific pentru optimizarea dezvoltării fizice. Complexitatea efotului joacă un rol secundar,deoarece mişcările din cadrul exerciţiilor trebuie să angreneze musculatura pe structuri funcţionale, motiv pentru care este simplă accesibilă categoriilor de varste ale şcolarilor. O altă componentă a procesului instructiv educativ- formarea priceperilor şi deprinderilor motrice de baza şi proprii diferitelor ramuri de sport prezintă parametrii de efort specifici. Parametrii de efort trebuie să fie corelaţi cu stadiul didactic la care se abordează formarea priceperilor şi deprinderilor motrice. Parametrii de efort difera dacă este vorba de stadiul de învaţare, de consolidare, de perfecţionare sau cel de generalizare.Astfel, în stadiile învaţare-consolidare specificul constă din volum mare, rezultat din numarul mare de repetării până la fixarea mecanismului de bază şi realizarea sterotipiei dinamice. Complexitatea efortului în acest stadiu de formare a deprinderilor se subordonează algoritmului utilizat, modificandu-se în raport cu acumularile facute de elevii în timp ce intensitatea efortului trebuie să se subordoneze nivelului de dezvoltare al calitaţilor mortice pe care le solicită metodologia formării deprinderii respective. Cu cat nivelul calitaţilor motrice este mai scăzut, cu atât şi intensitatea solicitată prin structura algoritmilor va fi mai scazută şi invers. Astfel, înalţimea obstacolelor, greutatea obiectelor, tempourile de execuţie, marimea elanului se modifică în raport cu nivelul de dezvoltare al calitaţilor motrice.  De regulă, intensitatea în acest stadiu de formare a deprinderilor motrice este redusa. În stadiile de perfecţionare, parametrii efortului au alt specific. Volumul se reduce în schimb, complexitatea creşte, iar intensitatea se mareşte. Prioritatea complexităţii şi a intensităţii în acest stadiu este determinată de finalitatea acţiunii de formare a deprinderilor motrice.

 

   Dezvoltarea calitaţilor motrice –viteză, îndemanare, rezistenţă şi forţă ca altă componentă de bază a procesului instructiv educativ, prezintă deasemenea, parametrii de efort specifici încadraţi în metodologia proprie de dezvoltare a fiecarei calitaţi motrice în parte. Astfel în cadrul metodologiei dezvoltării vitezei are prioritate parametrul intensitate, repezentat în acest caz de: rapiditatea tempooul, spontaneitatea cu care se execută exerciţiile deliberat structurate. Volumul efortului ca şi complexitatea, trebuie să faciliteze obţinerea rapiditaţii, tempoului şi spontaneităţii maxime. În practică se comit unele erori faţă de specificitatea efortului propriu acţiunii de dezvoltare a vitezei.Cel mai frecvent nu se realizează intensitatea maximă  raportată la nivelul standard fie la posibilitatile elevilor. Cauza este multiplă: distanţe prea mari sau prea mici, complexitatea exerciţiilor –prea crescută, pauzele de odihnă între repetări prea scurte, volumul de repetări-prea mic sau prea mare.

 Rezistenţa – una dintre calitatile motrice cu mare aplicatibilitate în socio-motricitatea omului - are, deasemenea o legitate de dezvoltare care exprimă anumite cerinţe fată de efort fară de care nu se poate dezvolta.  Parametrul de efort specific al dezvoltarii rezistenţei îl constitue volumul. Nu orice volum de efort este propice dezvoltării rezistenţei, ci efortul în care frecvenţa bătailor inimii o depaşeşte pe cea de repaus cu cel putin 50% .  Complexitatea efortului este nesemnificativă în metodologia rezistenţei. Intensitatea şi volumul de efort trebuie mărite în raport cu acumulările realizate de elevi şi au caracter dinamic de la o periadă la alta.

 

 Dezvoltarea capacității coordonative- este prioritarea parametrului complexitate. Condiţia de efort pentru dezvoltare capacității coordonative este :creşterea continuă a complexităţii exerciţiilor utilizate. Complexitatea trebuie crescută în mod continuu şi diferenţiat pe categorii de vârsta începand cu 6 ani până la 12-16 ani.

 

   Intensitatea si volumul trebuie să fie subordonate obţinerii complexităţii dupa care şi acestea se măresc până la limita de cerinţe in care se va aplica dezvoltarea îndemânării respectiv activitaţile cu caracter motric.  În dezvoltarea forţei specificul parametrilor de efort constă din prioritatea simultană a volumului şi intensităţii. În lecţiile de educaţie fizică trebuie să se înceapă cu mai puţin de 40% şi să se continue în limitele 80-85%. Creşterea intensităţii se face pe baza acumulărilor produse de la o etapă la alta, de la un ciclu de lecţie la altul. Acumularea se produce pe baza volumului. Este motivul pentru care volumul trebuie corelat cu intensitatea. De multe ori se neglijează această corelare în sensul ca se acţionează cu acelaşi volum şi intensitate pe durate foarte mari, folosirea numai a procedeelor ridicării de greutăţi cu încarcătura care creşte foarte lent şi a circuitului limitând procedeul izometriei. Primele doua procedee fac să crească masa musculară, da nu şi gradul de tonicitate al acesteia şi capacitatea centrilor nervoşi corticali de transmitere a impulsului catre masa musculară periferică.





                                                                                         Prof. Tulea Daniel 

 

  

COMPLEX PENTRU DEZVOLTAREA FIZICĂ ARMONIOASĂ - scenariul roșu

 


 BASTON/PROSOP

 


 

 

CAP-GÂT:

 

Exerciţiul nr. 1.

P.I. Stând depărtat cu bastonul înainte jos de capete apucat la nivelul umerilor:

T1-4 Rotarea capului spre stanga;

T5-8  Rotarea capului spre dreapta.

 

 

Exerciţiul nr. 2.

P.I. Stând depărtat  cu bastonul înainte jos de capete apucat  la nivelul umerilor:

T1-2  Extensia capului  cu arcuire;

T3-4  Aplecarea capului inainte cu arcuire;

T5-6 Aplecarea capului spre stanga, cu arcuire;

T7-8  Aplecarea capului spre dreapta, cu arcuire.

 

                                    BRAȚE:

 

 Exerciţiul nr. 3.

P.I. : Stand departat cu bastonul înainte jos de capete apucat  la nivelul umerilor:

T1-2 Balansarea bratelor spre stanga;

T3-4  Balansarea bratelor spre dreapta;

T5-6 Idem T1-2;

T7-8 Idem T3-4.

 

Exerciţiul nr. 4.

P.I. Stând depărtat cu bastonul înainte jos de capete apucat  la nivelul umerilo:

T1- Ducere bratelor intinse inainte;

T2- Ducerea bratelor intinse sus;

T3- Idem T1;

T4- Revenire in PI.

 

 

                                 TRUNCHI:

 

Exerciţiul nr. 5.

P.I. Stând depărtat cu bastonul la ceafă de capete apucat :

T1-2   Indoirea trunchiului lateral stanga cu arcuire ;

T3-4-  Indoirea  trunchiului lateral dreapta cu arcuire.

 

                              PICIOARE :

 

Exerciţiul nr. 6:

P.I:Stand depărtat  cu  bastonul la ceafă de capete apucat:

T1- Fandare laterala pe piciorul stang;

T2- Revenire la P.I.;

T3  Fandare laterala  pe piciorul drept;

T4- Revenire la P.I.


Exercitiul nr 7:

P.I. Stand, bastonul de capete apucat, bratele inainte jos :

T1- Fandare inainte pe piciorul stang, ducerea bratelor sus;

T2- Revenire in P.I.

T3- Fandare inainte pe piciorul drept, ducerea bratelor sus;

T4- Revenire in P.I.


Exercitiul nr 8 :

P.I. Stand, bastonul de capete apucat, bratele inainte jos :

T1-2-    Sarituri ca mingea pe loc;

T3-4 -   Saritura cu genunchii la piept.

 


Exercițiul nr. 9 :

 P. I. Stând depărtat :

T1-4 -Ridicarea brațelor prin înainte sus cu inspirație - nas;

T5-8 - Coborârea brațelor jos cu expirație - gură.




                              Prof. Tulea Daniel