miercuri, 6 august 2025

ATLETISM - METODICĂ

                               METODICA PREDĂRII ALERGĂRILOR DE REZISTENȚĂ.

 

 

 

 

În succesiunea predării tehnicii probelor care implică alergarea de rezistență, prioritară este însușirea mecanismului de bază, respectiv pasul lansat în tempo moderat, urmată de învățarea celorlalte faze:

pasul lansat în tempo moderat, secondat de formarea ritmului respirației

startul de sus și lansarea de la start

alergarea în pluton

percepția spațio-temporală – formarea tempoului

 

Alergarea în tempo moderat – sisteme de acționare:

Ø alergare ușoară pe distanțe de 100-200-300 m

Ø alergări pe distanța de 150-200 m, luând contacte diferite pe sol în faza de amortizare (pe pingea, pe partea exterioară, pe toată talpa, pe călcâi)

Ø alergări pe 80-100 m cu fixarea unei linii orizontale, transversală pe direcția alergării.

 

Ritmul respirator –sisteme de acționare:

Ø exersarea pe loc și din mers a ritmurilor de respirație, prin numărare în gând: 3 pași înspirație – 3 expirație; 4 pași inspirație – 4 expirație; treptat expirația va fi mai lungă; 3 pași inspirație – 5 pași expirație și 4 pași inspirație – 6 pași expirație, precum și alte variante

Ø aceleași exerciții de respirație din alergare ușoară, din alergare în tempo moderat și în tempo de cursă.

 

Startul de sus și lansarea de la start – sisteme de acționare:

Ø din stând depărtat, plecări în alergare prin dezechilibrare

Ø același exercițiu, având un picior sprijinit înainte

Ø așezare în poziția startului de sus și plecare liberă

Ø starturi la comandă pe grupe mici (3-5 alergători), în linie dreaptă, apoi în turnantă.

 

Alergarea în pluton – sisteme de acționare:

Ø alergare în grup pe distanțe de 150-200 m

Ø alergare în pluton ”strâns” (4-6 alergători –pas în pas-)

Ø alergare în grup cu schimbarea alternativă a conducerii plutonului, pe distanțe de 300-400 m; schimbările de conducere se succed, la intervale de 50-800 m

 

Formarea tempoului – sisteme de acționare:

Ø alergarea unei distanțe de 100, 200, 400 m, în timp precizat și dirijat de profesor (mai încet, mai tare, mai bine, așa etc.)

Ø aprecieri de tempo făcute de alergător după parcurgerea distanțelor de 100-200-400 m

 

 

 

 

Bibliografia

 

1. STOICA, M., IVAN, C.,( 2011.) Didactica predării atletismului. Editura Discobolul, București,

 

 

 

 

Niciun comentariu: