SCALA DE EVALUARE
CLASE V-VIII -a
An școlar 2020-2021
Cadrele didactice pot elabora şi alte activităţi de învăţare, conţinuturi şi instrumente de evaluare, în funcţie de particularităţile clasei de elevi, baza materială de care dispune şcoala şi opţiunile elevilor.
Lecţia de educaţie fizică şi sport rămâne o creaţie a fiecărui profesor ce trebuie să reflecte competenţele sale profesionale, capacitatea de a se adapta condiţiilor concrete de desfăşurare a activităţii didactice şi particularităţilor elevilor, ajutându-se de o serie de îndrumări/sugestii metodologice, oferite prin această programă, astfel:
§ prezentarea de către profesor a cunoştinţelor, priceperilor, deprinderilor şi disciplinelor sportive care vor fi abordate, a probelor şi criteriilor de evaluare şi a repartizării acestora pe semestre;
§ realizarea evaluării predictive a nivelului de pregătire a elevilor;
§ eliminarea din relaţia profesor-elev a oricărei forme de agresivitate verbală sau fizică;
§ menţinerea de către profesor a unei relaţii constante cu dirigintele clasei, în special pe
următoarele probleme:
- prezentarea de către elevi a adeverinţei medicale care atestă starea de sănătate;
- echipamentul adecvat pentru participarea la lecţiile de educaţie fizică şi sport;
- evidenţierea ritmică, de către profesor, în catalogul clasei, a frecvenţei şi a rezultatelor evaluării curente.
În perspectiva unui demers educaţional centrat pe competenţe, se recomandă utilizarea cu preponderenţă a evaluării continue, formative. Procesul de evaluare va îmbina formele tradiţionale cu cele alternative (proiectul, portofoliul, autoevaluarea, evaluarea în perechi, observarea sistematică a activităţii şi comportamentului elevului) şi va pune accent pe:
- corelarea directă a rezultatelor evaluate cu competenţele specifice vizate de programa
şcolară;
- valorizarea rezultatelor învăţării prin raportarea la progresul şcolar al fiecărui elev;
- utilizarea unor metode variate de comunicare a rezultatelor şcolare;
- recunoaşterea, la nivelul evaluării, a experienţelor de învăţare şi a competenţelor dobândite în
contexte non-formale sau informale.
În realizarea unei evaluări eficiente, profesorii vor utiliza ”Sistemul de evaluare pentru învăţamantul gimnazial ” care cuprinde domeniile evaluate, instrumentele (probele), repartizarea acestor pe clase, descrierea probelor şi criteriile utilizate în evaluarea fiecarei probe, respectiv:
SISTEMUL DE EVALUARE PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNTUL GIMNAZIAL
Nr. crt. | DOMENIUL | MIJLOACE | Clasa a V- a | Clasa a VI - a | Clasa a VII - a | Clasa a VIII- a |
1. | Dezvoltarea fizică armonioasă | Complex de dezvoltare fizică armonioasă | 5 exerciţii 4 x 8 timpi | 6 exerciţii 4 x 8 timpi | 7 exerciţii 4 x 8 timpi | 8 exerciţii 4 x 8 timpi |
2. |
Viteză | Naveta 10 x 5 m | X | X | X | X |
Alergare de viteză pe 50 m plat, cu start de sus |
X |
X |
X |
X | ||
3. |
Forţă | Exerciţii pentru dezvoltarea principalelor grupe musculare | 1 exerciţiu/ 3 grupe musculare | 2 exerciţii/ 2 grupe musculare | 2 exerciţii/ 3 grupe musculare | 2 exerciţii/ 4 grupe musculare |
4. | Rezistenţă | Alergare de durată | 4 min. | 4 min. | 4 min. | 4 min. |
5. |
Atletism | Probă atletică la alegere (una din cele prevăzute în programa şcolară) |
X |
X |
X |
X |
6. |
Gimnastică | Exerciţiu la sol cu elemente impuse | 5 elemente | 6 elemente | 7 elemente | 8 elemente |
Săritură la un aparat de gimnastică (conform programei şcolare) |
X |
X |
X |
X |
Nr. crt. | DOMENIUL | MIJLOACE | Clasa a V- a | Clasa a VI - a | Clasa a VII - a | Clasa a VIII- a |
7. |
Joc sportiv |
O structură tehnică |
X | X (din jocul din anul I de instruire) |
- |
- |
Joc bilateral |
X |
X | X (jocul 2 din clasa a VI-a) |
X |
DESCRIEREA PROBELOR DE EVALUARE
v Complex de dezvoltare fizică armonioasă
Complexele de dezvoltare fizică armonioasă (exerciţii libere, cu obiecte portative), sunt concepute de
cadrul didactic şi sunt însușite și exersate de elevi pe parcursul anului şcolar.
Complexele cuprind, în mod obligatoriu, exerciţii pentru cap-gât, articulaţia umărului şi membrele
superioare, trunchi, membre inferioare.
Pentru acordarea notelor se execută complexul cu numărul de exerciţii și repetări prevăzut pentru fiecare clasă, apreciindu-se:
§ memorarea structurii exerciţiilor;
§ succesiunea metodică a acestora în complex;
§ execuţia corectă a mişcărilor componente;
§ amplitudinea, ritmul şi expresivitatea mişcărilor.
v Naveta 10 x 5 m
Materiale necesare: bandă pentru marcat/jaloane, cronometru.
Procedura: Se trasează cu bandă pentru marcat două linii paralele situate la o distanţă de 5 m
depărtare una de cealaltă/ se vor plasa două jaloane la o distanţă de 5 m depărtare unul de celălalt. Elevul se poziţionează în dreptul uneia dintre linii/unuia dintre jaloane, având un picior la linie şi celălalt înapoi. La semnalul de plecare, acesta trebuie să alerge cât mai repede la cealaltă linie trecând cu ambele picioare de ea şi alergând înapoi la linia de start. O alergare dus-întors reprezintă un ciclu, pentru acest test fiind necesare 5 cicluri.
Notă:
§ Lăţimea liniilor trasate trebuie să fie de 5 cm.
§ Cronometrarea se va realiza din momentul în care elevul ia startul şi va fi finalizată la
terminarea celor 5 cicluri de alergare.
v Alergare de viteză pe 50 m plat, cu start de sus
Materiale necesare: bandă pentru marcat, cronometru.
Procedura: Elevii se aşează la linia de start în poziţia startului de sus şi parcurg în alergare, cu
plecare liberă, distanţa stabilită.
Notă:
§ Se cronometrează perioada de timp necesară unui elev pentru parcurgerea acestei distanţe din momentul mişcării piciorului din spate la start şi până la trecerea liniei de sosire.
v Exerciţii pentru dezvoltarea forței principalelor grupe musculare
Această probă de evaluare constă în execuţia de către elev, la solicitarea profesorului, a unui număr de exerciţii selective pentru dezvoltarea musculaturii abdomenului, spatelui, membrelor superioare şi inferioare, respectiv:
- în clasa a V-a: câte un exerciţiu pentru trei dintre cele patru regiuni musculare, alese de
elev sau stabilite de profesor;
- în clasa a VI-a: câte două exerciţii pentru două grupe musculare alese de elev sau stabilite
de profesor;
- în clasa a VII-a: câte două exerciţii pentru trei grupe musculare alese de elev sau stabilite de profesor;
- în clasa a VIII-a; câte două exerciţii pentru fiecare din cele patru grupe musculare. Exerciţiile pot fi dintre cele executate de-a lungul lecţiilor sau pot fi concepute de elevi. Se evaluează:
- dacă exerciţiul angajează eficient musculatura vizată;
- volumul şi intensitatea exerciţiului;
- corectitudiunea execuţiei.
v Alergarea de durată
Proba de alergare de durată se desfăşoară pe teren plat, individual sau în pluton, fiecare elev adoptând tempoul personal, astfel încât să alerge continuu, fară opriri sau treceri în mers, timp de patru minute. Se va măsura și înregistra distanţa parcursă de fiecare elev în cele patru minute de alergare continuă.
Criterii de evaluare:
- alergare continuă timp de patru minute – pondere 50% din nota finală;
- distanţa parcursă în cele patru minute – pondere 25% din nota finală;
- progresul realizat faţă de evaluarea iniţială – pondere 25% din nota finală.
v Proba atletică la alegere (una dintre cele prevăzute de programă)
Se evaluează:
- corectitudinea execuţiei tehnice – pondere 50% din nota finală;
- performanţa realizată – pondere 25% din nota finală;
- progresul realizat faţa de testarea iniţială – pondere 25% din nota finală;
Gimnastica
v Exerciţiu la sol cu elemente impuse
Proba de evaluare constă în execuţia de către fiecare elev a unui exerciţiu la sol, liber ales, cuprinzând numărul de elemente acrobatice impuse, prevăzut în sistemul de evaluare pentru fiecare clasă. Elementele acrobatice impuse se stabilesc de către cadrul didactic la începutul etapei de abordare a gimnasticii şi vor fi comunicate elevilor.
Criterii de evaluare:
- existenţa în exerciţul liber ales a numărului de elemente impuse prevăzut de sistemul de evaluare pentru fiecare clasă – pondere 50% din nota finală;
- corectitudinea execuţiei fiecărui element – pondere 25% din nota finală;
- cursivitatea şi expresivitatea execuţiei – pondere 25% din nota finală.
v Săritura la un aparat de gimnastică
Se evaluează:
- corectitudinea execuţiei fazelor săriturii – pondere 50% din nota finală;
- amplitudinea zborului – pondere 25% din nota finală;
- precizia aterizării– pondere 25% din nota finală;
La clasele a VII-a şi a VIII-a elevul alege săritura la care să fie evaluat sau poate opta pentru efectuarea ambelor sărituri la aparate prevăzute în programă, înregistrându-se fie media celor două note, fie nota cea mai bună.
La proba de săritură la un aparat de gimnastică, pentru evaluare, se acordă elevului două încercări, notându-se cea mai reuşită și înregistrându-se cea mai bună notă.
Joc sportiv
v Structură tehnică
La clasa a V-a, cadrul didactic precizează de la începutul anului şcolar structura tehnică la care vor fi evaluaţi elevii. Aceasta cuprinde, sub forma unei acţiuni cursive:
- câte un procedeu specific de manevrare a mingii, de deplasare cu obiectul de joc, în
relație cu un partener;
- un procedeu specific de finalizare.
La clasa a VI-a structura tehnică va fi constituită din procedeele specifice celui de al doilea joc sportiv. Se evaluează:
- corectitudinea execuţiei procedeelor tehnice, componente ale structurii tehnice – pondere
50% din nota finală;
- cursivitatea şi viteza acţiunii - pondere 25% din nota finală;
- forţa şi/precizia procedeului de finalizare - pondere 25% din nota finală.
v Joc bilateral
Proba constă în desfăşurarea unor „reprize” de joc bilateral, în condiţii regulamentare, arbitrat de către
cadrul didactic.Se evaluează:
- respectarea responsabilităţilor postului repartizat în echipă;
- eficienţa participării în fazele de atac şi de apărare;
- colaborarea cu coechipierii;
- contactul regulamentar şi respectul faţă de adversari;
- acţionarea conform prevederilor regulamentare.
Prof. Tulea Daniel
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu