vineri, 18 iulie 2025

STRUCTURA DE BAZĂ A LECȚIEI DE EFS

                                    STRUCTURA LECTIEI DE EDUCATIE FIZICA

 

 


Structura reprezintă organizarea şi succesiunea în timp a părţilor, momentelor, în vederea realizării obiectivelor propuse.

Structura lecţiei de educaţie fizică şi sport este dată de succesiunea unor momente/ faze/ secvenţe/ verigi/ etape/ părţi etc.,.

   În evoluţia sa, lecţia de educaţie fizică şi sport a avut mai multe structuri

a. lecţia pe patru părţi : organizare, pregătire, fundamentală şi de încheiere;

b. lecţia pe trei părţi : pregătitoare fundamentală şi de încheiere;

c. lecţia pe verigi specifică etapei actuale;

 

 

 VERIGILE, OBIECTIVELE CONŢINUTUL ELEMENTELOR DE STRUCTURĂ ALE LECŢIEI DE EDUCAŢIE FIZICĂ si formatiile de lucru:

„Verigile lecţiei" denumite şi: „momentele lecţiei", „evenimentele instrucţionale", „etapele instruirii" „secvenţele lecţiei" sau „situaţiile de instruire" formează unitatea structurală de bază a lecţiei de educaţie fizică, instituindu-se într-un sistem.

 

Verigile lectiei sunt urmatoarele:

1. Organizarea colectivului de elevi.

2. Pregătirea organismului pentru efort;

3. Influenţarea selectivă a aparatului locomotor

4. Dezvoltarea/educarea sau verificarea calităţilor motrice viteza sau îndemânarea;

5. Însuşirea/iniţierea, consolidarea, perfecţionarea sau verificarea deprinderilor şi/sau priceperilor motrice;

6. Dezvoltarea/educarea sau verificarea calităţilor motrice forţa sau rezistenţa;

7. Revenirea organismului după efort;

8. Aprecieri şi recomandări

Verigile a IV-a, a V-a, şi a VI-a sunt destinate realizării temelor lecţiei şi sunt denumite verigi tematice, celelalte sunt verigi netematice.

Fiecare verigă are obiective specifice, ce se bazează unele pe altele şi care se realizează prin sisteme de acţionare, ce durează un anumit timp, formaţii de lucru specifice şi metode de realizare diferite.

 

1.Organizarea colectivului de elevi 1-5 min

OBIECTIVE:

asigurarea unui început organizat al lecţiei;

cunoaşterea situaţiei privind componenţa şi starea de sănătate a colectivului de elevi;

formarea deprinderilor de ordine şi disciplină;

informarea elevilor privind conţinutul lecţiei;

formarea capacităţii de organizare

captarea atenţiei;

 

 

SISTEME DE ACŢIONARE (continut):

adunarea, alinierea, raportul şi salutul;

verificarea stării de sănătate şi a ţinutei vestimentare;

comunicarea temelor lecţiei şi obiectivelor majore;

exerciţii de front şi formaţii;

exerciţii şi jocuri scurte de atenţie, întoarceri la comandă, ruperi şi grupări de formaţii, etc.

 

FORMATII DE LUCRU

in linie pe 1 rand sau 2 randuri

careu , semicerc , etc

 

 

METODE:

-conversaţia, explicaţia, exersarea, aprecierea, încurajarea.

Această verigă poate să dureze de la 1min, când se lucrează cu un colectiv deja format, cu un număr mic de elevi, bine instruit, cu un nivel ridicat de cunoştinţe şi deprinderi motrice, şi în condiţii atmosferice neprielnice (vânt, ploaie, zăpadă, căldură excesivă) sau poate să dureze mai mult, până la 5 minute când se lucrează cu un colectiv numeros, la început de semestru sau ciclu de învăţământ (grădiniţă, primar) şi când se impune rezolvarea anumitor probleme organizatorice, de amenajare a bazei sportive.

 

2. Pregătirea organismului pentru efort 4-7 min.


Obiective:

stimularea treptată a marilor funcţiuni ale organismului şi asigurarea unui nivel optim de excitabilitate corticală pentru activitatea ce urmează;

educarea percepţiilor spaţio- temporale.

 

SISTEME DE ACŢIONARE (continut):

exerciţii de front şi formaţii;

variante de mers şi alergare;

săltări şi sărituri;

paşi specifici (de dans) din gimnastica ritmică;

exerciţii pentru educarea ritmicităţii şi muzicalităţii motrice (jocuri şi teme ritmice) etc;

deplasare cu mişcări diferite ale membrelor superioare şi inferioare;

jocuri dinamice;

parcursuri aplicative simple cu elemente cunoscute de elevi.

 

FORMATII DE LUCRU

coloana cate 1 sau 2

formatii  specifice  exercitiilor  desfasurate

 

 METODE:

-conversaţia, demonstraţia, exersarea, explicaţia, observarea curentă, problematizarea, aprecierea etc.

Veriga a doua durează mai mult atunci când sunt condiţii neprielnice (frig afară, echipament neadecvat), când se susţin probe de control, se participă la concursuri, ceea ce necesită o încălzire mai bună (pentru a evita eventualele întinderi musculare), sau poate dura mai puţin, când este foarte cald afară şi efortul din verigile tematice nu este de intensitate mare (crescută). în această verigă se folosesc de obicei exerciţii în tempo moderat, care să permită creşterea frecvenţei cardiace la 120-140 bătăi pe minut.

 

3. Influenţarea selectivă a aparatului locomotor 8-10 min.


Obiective:

influentarea sistemului muscular si articular prin urmamrirea cresterii tonicitatii, troficitatii si a supletei

educarea atitudinii corporale corecte;

prevenirea sau corectarea unor atitudini sau deficienţe fizice;

educarea percepţiilor spaţio-temporale şi a ritmului;

educarea actului respirator;

 

SISTEME DE ACŢIONARE (continut):

complexe de exerciţii de dezvoltare fizică inspirate din  gimnastica de bază, care se pot executa liber, cu obiecte, cu partener, pe fond muzical (tip gimnastrică aerobică), stretching;

exercitii pentru educarea actului respirator.

 

FORMATII DE LUCRU

Coloana de gimnastica (pe 2, 3, 4 ,… randuri )

Semicerc, cerc, etc

 

METODE:

 

- demonstraţia, exersarea, explicaţia, observarea curentă, aprecierea

In veriga a treia se angreneaza in activitate, analitic, principalele grupe musculare, articulatiile si segmentele corpului. Se va trece de la o grupa solicitata la o alta grupa, de la un segment la altul urmarind, alternarea contractiei cu intinderea, lucrul musculaturii agoniste cu cel al musculaturii antagoniste, flexiile cu extensiile, etc. Efortul efectuat  in aceasta veriga va creste treptat, prin urmarirea ritmului de executie, folosirea unor exercitii dinamice, reducerea pauzelor. (pulsul executantilor sa atinga valori de 120-130pulsatii/min). Timpul rezervat acestei verigi este mai mare la clasele mici si mai mic la clasele mari, unde elevii au un bagaj motric mai bogat.

 

4. Dezvoltarea calităţilor motrice viteza sau îndemânarea 7-10 min.

 

OBIECTIVE:

creşterea indicilor diferitelor forme de manifestare a aptitudinii psihomotrice   de   viteză   (reacţie,   execuţie,   repetiţie,   deplasare, accelerare);

educarea formelor de manifestare a aptitudinii psihomotrice de coordonare (generală şi specifică).

 

SISTEME DE ACŢIONARE (continut):

1.pentru dezvoltarea vitezei:

executarea unor acte şi acţiuni motrice în tempou maxim şi cu intensitate maximală, la diverse semnale (sonore, vizuale) sau comenzi;

treceri rapide dintr-o poziţie în alta;

executarea unor acte şi acţiuni motrice de pe loc sau din deplasare la diferite semnale (sub formă de jocuri de atenţie);

mers şi mai ales alergări în tempou maxim (20-30 m.);

exerciţii din şcoala alergării (joc de gleznă, alergare cu genunchii sus etc.);

alergări accelerate şi lansate;

alergări sub formă de întrecere şi cu handicap;

alergări cu schimbare de ritm;

exerciţii pentru perfecţionarea tehnicii de execuţie a actelor şi acţiunilor motrice executate în ritm rapid;

exerciţii şi jocuri cu mingea (prinderi şi aruncări rapide; aruncări la semnal sau comenzi; lovirea prin surprindere cu mingea şi evitarea loviturilor);

elemente tehnice din diferite probe şi ramuri sportive executate în ritm rapid, cu obiecte mai uşoare şi în condiţii uşurate;

întreceri, jocuri şi ştafete pentru dezvoltarea tuturor formelor de manifestare a vitezei etc.

 

2.pentru dezvoltarea coordonării:

-însuşirea unor deprinderi motrice cu caracteristici precizate în coordonare si ritm;

-exerciţii libere şi cu obiecte, aparate, efectuate din alte poziţii iniţiale sau cu schimbarea direcţiei, sensului sau ritmului;

-acte şi acţiuni motrice în condiţii îngreunate (micşorarea suprafeţei de sprijin, execuţia cu segmentul neîndemânatic etc.);

-executarea unor deprinderi motrice specifice din jocurile sportive, în condiţii de eficacitate şi dificultate crescută;

-jocuri de mişcare, ştafete şi parcursuri aplicative cu sarcini motrice complexe şi variate;

-acte si acţiuni motrice în condiţii variabile (locuri si condiţii diferite, modificate, privind numărul de parteneri de joc, suprafeţele de lucru etc.).

 

FORMATII DE LUCRU

- in linie pe 1,2 sau mai multe randuri

-coloane cate 2,3, 4,6  

- pe grupe

- pe echipe

-individual

- formatii de lucru adaptate procedeelor metodice folosite .

 

METODE:

-explicaţia, conversaţia, demonstraţia, problematizarea, exersarea,   întrecerea,   observarea  curentă,   aprecierea  verbală, recompensa etc.

Intrucât atât exerciţiile pentru viteză cât şi cele pentru dezvoltarea coordonării solicită foarte mult sistemul nervos, ele nu se execută de multe ori şi nici pe o durată prelungită de timp. Deci în această verigă se folosesc exerciţii   ce   se   execută   cu   viteză   mare   şi   exerciţii   ce   presupun   o complexitate deosebită.

 

 

 

5. Însuşirea,consolidarea,perfecţionarea sau verificarea deprinderilor şi-sau priceperilor motrice 10-20 min.


Obiective:

însusirea unor cunoştinţe, iniţierea în mecanismul de bază al unor elemente noi;

crearea la elevi a unei reprezentări cât mai exacte şi corecte;

formarea unui stereotip dinamic, a unei automatizări a mişcărilor;

crearea unei capacităţi de aplicare a cunoştinţelor, deprinderilor şi priceperilor motrice, în condiţii variate şi diversificate impuse de activitatea practică, de cea sportivă;

cunoaşterea, verificarea şi aprecierea nivelului de cunoştinţe acumulate de elevi, a modului în care se execută deprinderile şi priceperile motrice.

 

SISTEME DE ACŢIONARE (continut):

-exerciţii din şcoala alergării (alergare în diferite forme, ştafete şi parcursuri aplicative);

-exerciţii din şcoala săriturii (sărituri din atletism, jocuri sportive şi din gimnastică);

- exerciţii din şcoala aruncării (efectuate din poziţii şi în direcţii diferite, folosind mingi şi obiecte de diferite mărimi);

- exersarea exerciţiilor, a deprinderilor şi priceperilor motrice de bază, utilitar-aplicative sau specifice, în condiţii variate şi diversificate;

-aprecierea şi verificarea curentă prin activităţi globale şi întreceri sportive.

-    modalităţi de evaluare  a nivelului de învăţare  a celor predate în lecţie.

 

FORMATII DE LUCRU

-  in linie pe 1,2 sau mai multe randuri

-coloane cate 2,3, 4,6  

 - pe grupe

 - pe echipe

 - alte formatii de lucru

 

METODE:

-   explicaţia,   demonstraţia,   material   intuitiv,   observarea curentă,  problematizarea,  exersarea,  învăţarea prin descoperire, modelarea,   instruirea  programată,   verificarea  orală,   verificarea practică etc.

In activitatea de învăţare, desfăsurată în cadrul orei de educaţie fizică, de mare importanţă este activitatea de repetare a exerciţiului respectiv, până ce elevul reuşeşte o însuşire cât mai corectă a acestuia şi în perspectivă, automatizarea mişcării.

La început, ritmul de execuţie al exerciţiilor, folosite pentru învăţarea deprinderilor şi priceperilor motrice, este mai lent, căutându-se o dată cu însuşirea exerciţiilor să se apropie de cel optim. Pauzele între repetări trebuie să fie suficient de lungi pentru a asigura refacerea organismului după efortul depus.

Uneori, înaintea învăţării acţiunilor motrice noi, se procedează la repetarea celor învăţate în lecţiile precedente. Aceasta poate contribui atât la învăţarea noilor acţiuni motrice, cât şi la automatizarea parţială sau totală a celor învăţate, prin bătătorirea căilor neuromusculare.

In această verigă a lecţiei se asigură şi verificarea gradului de însuşire, de stăpânire a cunoştinţelor specifice, a deprinderilor şi priceperilor de mişcare, a calităţilor motrice ( testare, verificare).

Durata acestei verigi este mai mare în comparaţie cu verigile tematice IV şi VI. Timpul se împarte în funcţie dedif icultatea/complexitatea fiecărei teme în parte, dar şi de numărul temelor.

 

6. Dezvoltarea calităţilor motrice forţa sau rezistenţa 5-10 min .


OBIECTIVE:

îmbunătăţirea indicilor tuturor formelor de manifestare a calitătii motrice forţa.

îmbunătăţirea indicilor tuturor formelor de manifestare a calitătii motrice forţa.

 dezvoltarea trăsăturilor de personalitate.

 

SISTEME DE ACTIONARE (continut):

 

1.pentru dezvoltarea C.M. forta:

exerciţii pentru dezvoltarea selectivă (analitică) a musculaturii întregului corp folosind greutatea corpului sau a diferitelor segmente (flexii, extensii, ridicări, rotări, forfecări, aplecări etc.), liber, cu obiecte sau aparate portative;

exerciţii cu partener (genuflexiuni în perechi, executate alternativ, împingeri cu rezistenţă, sprijin pentru localizarea mişcărilor la execuţiile de abdomen şi spate etc.);

exerciţii cu caracter de trăcţiune şi împingere, căţărare, târâre, transport cu greutăţi uşoare (1-3 kg.);

exerciţii cu îngreuieri mici până la 30% din posibilităţile maxime (cu saci de nisip, mingi medicinale, gantere etc.);

aruncări de diferite tipuri, cu obiecte diferite;

sărituri diferite (ca mingea, de pe un picior pe celălalt etc.);

alergări în condiţii îngreunate (în pantă, pe scări, prin zăpadă etc.);

exerciţii executate în circuit etc.

 

1.pentru dezvoltarea C.M. rezistenta:

alegarea de durată în tempo uniform pe teren plat, alergare în tempo variat, (alternând tempourile, sau fără a ajunge la tempouri maxime cu durată totală de 5-7 minute);

repetarea unor exerciţii cunoscute în tempo moderat şi uniform în grupaje de 3-6 exerciţii cu durată totală de 5-8 minute;

repetarea unor procedee tehnico-tactice din jocurile sportive (izolat sau în cadrul unor structuri), pe o durată continuă a 5- 10 minute;

jocuri dinamice cu efective mici, cu angrenarea continuă şi pe cât posibil uniformă, cu o durată de 5-7 minute;

jocuri sportive cu efective reduse şi cu modificarea prevederilor regulamentare (astfel încât să se elimine pauzele), cu o durată de 10-15 minute;

exerciţii sub formă de circuit continuu, sau cu pauze foarte scurte, în ritm uniform, cu o durată de 5-7 minute.

 

 

FORMATII DE LUCRU

pe grupe

pe siruri

pe perechi

pe echipe

pe ateliere

formatii de lucru adaptate procedeelor metodice folosite.

 

METODE:

conversaţia, explicaţia, demonstraţia, exersarea, circuitul, modelarea, observarea permanentă etc.

 

Intrucât, atât exerciţiile pentru dezvoltarea forţei cât şi cele pentru dezvoltarea rezistenţei solicită foarte mult sistemul muscular, ele se execută cu intensitate mai mică dar cu o durată prelungită. în această verigă se folosesc exerciţii ce se execută cu viteză mică şi moderată şi exerciţii ce presupun o îngreuiere suplimentară.

În aceeaşi lecţie, de obicei, nu se prevăd teme pentru dezvoltarea a două aptitudini psihomotrice şi anume forţă şi rezistenţă sau viteză şi coordonare.

 

7. Revenirea organismului după efort 3-4 min.


OBIECTIVE:

scăderea indicilor marilor funcţiuni ale organismului la valori cât mai apropiate de cele iniţiale şi relaxarea musculară.

 

SISTEME DE ACTIONARE (continut)

variante de mers şi alergare cu caracter liniştitor;

exerciţii de relaxare musculară;

exerciţii de respiraţie profundă;

exerciţii de postură;

acţiuni cu caracter distractiv.

Este o verigă (un moment) important al lecţiei de educaţie fizică. Prin exerciţii , şi mijloace specifice se asigură încheierea activitătii; concret, se caută diminuarea oboselii si revenirea marilor funcţiuni ale organismului la indicii iniţiali, dinaintea începerii orei de educaţie fizică.

 

FORMATII DE LUCRU

Coloana cate 1 sau 2

Deplasare Individuala in perimetrul de lucru

Formatii diverse .

 

METODE: 

conversaţia, demonstraţia, exersarea etc. Se execută cu tot colectivul odată.

 

8. Aprecieri şi recomandări 1-2 min.


Obiective:

evaluarea globală a lecţiei;

evidenţierea realizării obiectivelor operaţionale;

conştientizarea nivelului de execuţie şi participare din timpul lecţiei;

Formarea capacitatii de apreciere si autoapreciere

stimularea activităţii independente;

 

SISTEME DE ACTIONARE (continut)

 

aprecieri cu privire la modul de desfăşurare a lecţiei şi al participării subiecţilor;

recomandări pentru lectia urmatoare si pentru activitatea independentă a subiecţilor;

salutul;

 

Formatii de lucru

 in linie pe 1,2

careu , semicerc , etc

Aceasta este ultima verigă a lecţiei Este momentul în care profesorul face aprecieri asupra activităţii desfăşurate de elevi. Se vor evidenţia elevii care s-au remarcat prin exerciţiile lor, prin participarea activă la lecţie şi se va accentua asupra problemelor, aspectelor concrete ce vor fi urmărite în lecţia viitoare.

Toate aceste aprecieri se vor face cu tact pedagogic, urmărind efectul stimulativ, educând încredere în forţele proprii.

Importante sunt şi recomandările pe care profesorul le face tuturor elevilor din clasă, sau numai unora dintre ei, privind eventualele exerciţii pe care aceştia le vor putea executa eventual acasă, în timpul lor liber. Lecţia se încheie cu salutul şi părăsirea organizată a locului în care s-a desfăşurat lecţia.

 

 

 

Niciun comentariu: