sâmbătă, 1 august 2020

CAPACITĂȚI COORDONATIVE(ÎNDEMÂNAREA)-SINTEZE

                    


                                                                                            

DEFINIŢIE:

"Capacitatea organismului uman de a efectua acte şi acţiuni motrice, mai ales în condiţii variate şi neobişnuite, cu eficienţă maximă şi cu consum minim de energie din partea executantului. " .După G. Cârstea.

 

ELEMENTELE  COMPONENTE:

 • capacitatea de coordonare a segmentelor corpului sau a acestuia în întregime pentru efectuarea actelor şi acţiunilor motrice;

 • capacitatea de combinare a mişcărilor;

 • capacitatea de diferenţiere a mişcărilor;

 • echilibrul;

 • precizia;

 • capacitatea de orientare spaţială;

 • capacitatea de orientare temporală, mai ales ritm şi tempo;

 • amplitudinea, pe bază de mobilitate articulară - supleţe - elasticitate musculară;

 • Ambidextria-  capacitatea de a efectua actele şi acţiunile motrice cu orice membru superior sau inferior .

 

FORME DE MANIFESTARE:

a) Îndemânarea generală, care este necesară efectuării tuturor actelor şi acţiunilor motrice de către oameni ;

 b) Îndemânarea specifică, care este caracteristică şi necesară celor ce practică diferite ramuri sau probe sportive;

 c) Îndemânarea în regimul altor calităţi motrice: viteză, forţă şi rezistentă.

 

FACTORI DE CONDIŢIONARE:

• calitatea sistemului nervos central şi - mai ales - capacitatea de coordonare a centrilor din acest sistem;

 • plasticitatea scoarţei cerebrale, adică proprietatea acesteia de a combina mai multe stereotipuri elementare pentru a elabora un răspuns complex, conform cu situaţiile noi intervenite;

 • capacitatea analizatorilor de a capta selectiv informaţia şi de a realiza sinteza aferentă pentru analiza situaţiei;

 • calitatea transmiterii impulsurilor nervoase pe căile aferente şi eferente;

 • calitatea inervaţiei musculare, care determină contracţia şi relaxarea;

 • capacitatea de anticipare, atât sub aspectul desfăşurării tehnice, cât şi a celorlalte condiţii (reacţia adversarilor sau partenerilor, factorii climaterici etc.);

 • memoria de scurtă durată şi de lungă durată;

 • gândirea de tip creativ;

 • volumul şi complexitatea deprinderilor şi priceperilor motrice stăpânite de subiect;

• nivelul de manifestare a celorlalte calităţi motrice.

 

 PROCEDEE METODICE DE DEZVOLTARE/EDUCARE:

 a) Efectuarea actelor şi acţiunilor motrice în condiţii constante, evident într-un număr mare de repetări şi într-un timp îndelungat. Prin "repetare" multiplă se înlătură contracţiile musculare inutile şi se ajunge la îndeplinirea condiţiilor pe care le implică îndemânarea (mai ales eficienţă maximă şi consum minim de energie!);

 b) Efectuarea actelor şi acţiunilor motrice în condiţii complexe, în sensul creşterii dificultăţilor de execuţie comparativ cu condiţiile normale. Câteva exemple: îndepărtarea centrului de greutate al corpului executantului față de sol; execuţie cu segmentul corporal "neîndemânatic" şi în toate direcţiile; introducerea unor acte motrice sau acţiuni motrice suplimentare şi concomitente (întoarceri, aruncări şi prinderi de obiecte, sărituri etc.); creşterea numărului de mingi sau alte obiecte în efectuarea aceleiaşi mişcări; creşterea numărului de subiecţi pe acelaşi spaţiu de lucru etc.;

 c) Efectuarea actelor şi acţiunilor motrice în condiţii variabile, care să preîntâmpine orice situaţie viitoare posibilă. Câteva exemple: exersare în spaţii din aer liber şi din interior; exersare în săli de educaţie fizică şi sport cu dimensiuni mari şi în săli cu dimensiuni mici; exersare în săli de educa~ie fizică şi sport cu luminozitate bună şi în săli cu luminozitate slabă; exersare pe suprafeţe diferite (parchet, zgură, ciment, linoleum, tartan, gazon, pământ etc.); exersare la momente diferite din zi (dimineaţa, la prânz, după amiaza, seara); exersare în prezenţa spectatorilor şi în absenţa acestora; exersare la altitudine mică, medie sau mare; exersare în condiţii atmosferice normale şi nefavorabile (ploaie, ninsoare, vânt puternic, ceaţă etc.) etc.

 

 


După câte am observat, nu se asimilează ÎNCĂ bine această denumire de -CAPACITĂȚI COORDONATIVE, în comparație cu ÎNDEMÂNAREA, cu toate că este același lucru. Deasemenea se înțelege cam greu notiunea în general de îndemânare, de aceea este foarte important să se țină cont de -ELEMENTELE COMPONENTE ale îndemânării, de aici se poate extrage adevărata accepțiune a acestei calități fără a amesteca sau confunda. Bineînțeles ca acest fapt se datorează mai multor factori ,și anume:-neparcurgerea literaturii de specialitate în totalitate;- studiu incomplet a autorilor de specialitate din domeniul e.f.s. ;- neînțelegerea in totalitate a domeniului e.f.s. -datorită faptului că se parcurge literatura de specialitate superficial;- învățarea mecanică în loc de a citi în primă fază,iar după această fază urmeaza faza de a studia capitol după capitol până se ajunge la o înțelegere din punct de vedere logic acest domeniu al educației fizice.






                           





Niciun comentariu: