duminică, 23 august 2020

AXIOLOGIA JOCULUI DE FOTBAL








AXIOLOGIA-reprezinta știința generală a valorilor.
Fotbalul are valoarea lui bine stabilită din punct de vedere axiologic, din punct de vedere a valorii ce o reprezință în formarea ,educarea generațiilor de copii în sistem de învățământ, în sistem de performanță și chiar la nivel amatorial.
Fotbalul reprezintă o formă specifică de manifestare şi practicare a exerciţiului fizic ce stimulează valorile biologice şi spirituale ale omului. .
Ca şi celelalte jocuri sportive, fotbalul are un pronunţat caracter formativ, cumulând efectele sanogenetice şi sanotrofice ale sportului în general cu influenţele educative ale jocului. Fotbalul cointeresează în mişcare toate segmentele corpului. Predominanţa aciclicităţii specifice tehnicii jocului determină solicitări şi efecte selective şi cumulative din punct de vedere morfo-funcţional. Varietatea de mişcări executate cu şi fără minge determină o dezvoltare fizică armonioasă, în cadrul unor limite stabilite ştiinţific. Influenţa pozitivă a jocului de fotbal asupra dezvoltării fizice constituie un prim aspect al valorii formative a acestuia.
Foarte importantă este influenţa jocului de fotbal asupra motricităţii, a dezvoltării calităţilor motrice sub aspecul lor general şi specific. Referitor la motricitatea solicitată şi dezvoltată, caracteristică acţiunilor de joc, putem spune că aceasta contribuie decisiv la dezvoltarea deprinderilor motrice de bază şi specifice.
Legat de valoarea formativă, în ceea ce priveşte calităţile motrice, menţionăm influenţele pe care le exercită practicarea jocului de fotbal. Rezistenţa (calitate motrică dominantă) constituie fondul pe care se manifestă celelalte calităţi motrice, conferind acestora posibilitatea de a fi integrative, de a constitui ceea ce denumim regim de manifestare. Prin structura sa, fotbalul dezvoltă rezistenţa atât pentru condiţii aerobe cât şi anaerobe, o rezistenţă în regim de viteză-forţă şi îndemânare tehnică, în condiţii de luptă corporală. Viteza se dezvoltă sub toate formele de manifestare (reacţie, repetiţie, deplasare, şi execuţie). Fotbalul dezvoltă mai ales cuplul viteză-forţă (forţă explozivă - detentă), prezent în toate acţiunile de joc. îndemânarea se dezvoltă prin dinamismul caracteristic şi necesar deprinderilor tehnico-tactice. Acestea presupun, dar si dezvoltă o coordonare neuromusculară de mare fineţe şi precizie. Derularea acţiunilor de joc în condiţii de adversitate, de viteză şi forţă foarte diversificate, de puternică încordare fizică şi psihică, determină o mare capacitate de autoconducere şi autoreglare a jucătorului în funcţie de situaţiile spontane ivite în joc.
Aspectului morfologic al valorii formative a fotbalului i se adaugă influenţa asupra marilor funcţiuni ale organismului (circulaţia, respiraţia, etc.). Practicarea sistematică a fotbalului asigură un nivel funcţional optim, determinat de gradul de antrenament, care se obţine şi apoi se menţine prin activitate continuă. Fotbalul specializează dezvoltarea morfologică şi funcţională şi o transformă într-o resursă biologică de mare însemnătate pentru obţinerea unui randament superior, condiţie impusă de practicarea fotbalului competiţional. Realizarea caracterului formativ are ca efect formarea şi utilizarea creatoare a experienţei motrice proprii.
În privinţa calităţilor psihice, fotbalul contribuie la formarea şi dezvoltarea personalităţii. Prin dezvoltarea spiritului de colectiv, de colaborare şi întrajutorare reciprocă, contribuie la integrarea socială a tânărului. Spiritul de organizare şi disciplină sunt educate prin acceptarea disciplinei de antrenament şi în afara iui. Trebuie pusă în evidenţă contribuţia fotbalului la dezvoltarea iniţiativei, a combativităţii, a voinţei necesare învingerii greutăţilor. Jocul solicită analizarea situaţiilor, compararea lor şi elaborarea de concluzii practice, cu maximă rapiditate, concluzii ce se transformă în secvenţe de joc. Aceasta este contribuţia fotbalului la dezvoltarea unei gândiri practice. Toate aceste procese de gândire, în afară de rapiditate, se caracterizează şi prin corelarea situaţiilor analizate, dezvoltând atenţia distributivă şi capacitatea de anticipare a evenimentelor din teren. De remarcat că toate aceste procese de gândire, precum şi materializarea acestora în acţiuni concrete de joc, se derulează în condiţii de puternică tensiune fizică si afectivă.
Dacă adăugăm celor expuse şi caracteristica de recreativitate şi agrement, putem avea tabloul complet al valenţelor formative ale practicării jocului de fotbal, Datorită acestor calităţi, a valorii lor, fotbalul se constituie ca un valoros mijloc de influenţare simultană a tuturor laturilor educaţiei şi de cultură sportivă.
Această sumă de influenţe si efecte pozitive şt multilaterale explică motivaţional larga răspândire şi popularitate a fotbalului.





                                                                                                        Prof. Tulea Daniel

Niciun comentariu: