luni, 20 iulie 2020

SUBIECTE EXAMEN TITULARIZARE -2018

Ministerul Educaţiei Naţionale

Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
 

CONCURSUL DE OCUPARE A POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR DECLARATE VACANTE/REZERVATE ÎN UNITĂŢILE DE ÎNVĂŢĂMÂNT PREUNIVERSITAR

11 iulie 2018

Probă scrisă

EDUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT

Varianta 3

· Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.

· Timpul de lucru efectiv este de 4 ore.


SUBIECTUL I (30 de puncte)
 

1. Funcţia caracterizează măsura orientării unei activități în vederea atingerii scopului. 15 puncte
a.
Definiţi funcţiile educaţiei fizice.
5 puncte
b.
Prezentaţi funcţia de optimizare a potenţialului biologic.
5 puncte
c.
Prezentaţi funcţia de perfecţionare a capacităţii motrice.
5 puncte

2. Deprinderile motrice sunt componente ale modelului structural de educație fizică și sport.
a.  Definiți deprinderile motrice.
15 puncte
3 puncte
b.  Prezentaţi trei caracteristici ale deprinderilor motrice.
6 puncte
c.  Clasificați deprinderile motrice, în funcţie de trei criterii de clasificare diferite.
6 puncte
SUBIECTUL al II-lea
(30 de puncte)
1. Metodele verbale contribuie la realizarea obiectivelor specifice de instruire.
15 puncte
a. Numiţi trei metode verbale utilizate în educaţia fizică.
3 puncte
b. Prezentaţi fiecare dintre metodele verbale numite la punctul a.
12 puncte
2. Lecția este forma de bază a procesului de practicare a exercițiilor fizice.
15 puncte
a. Clasificaţi lecția de educație fizică și sport, în funcţie de etapele învățării deprinderilor și/sau
priceperilor motrice. 5 puncte

b. Menționați durata și trei obiective ale verigii Influențarea selectivă a aparatului locomotor.
c. Prezentaţi dinamica efortului în lecția de educație fizică.
7 puncte
3 puncte
SUBIECTUL al III-lea
(30 de puncte)

1. Creaţi un complex pentru dezvoltare fizică armonioasă, format din douăsprezece exerciţii executate liber. În descrierea fiecărui exerciţiu, menţionaţi acţiunea motrică şi dozarea, respectând
eşalonarea metodică a exerciţiilor în complex. 15 puncte

2. Creați o secvență de proiect didactic pentru o verigă tematică destinată consolidării alergării de

viteză. Secvența trebuie să cuprindă cinci exerciții eșalonate metodic și desfășurate în aceeași

formație de lucru. Veţi urmări: 15 puncte a. descrierea exercițiilor 5 puncte b. precizarea dozării efortului 5 puncte c. specificarea formației de lucru 2 puncte Se punctează eşalonarea metodică a exerciţiilor în secvență. 3 puncte
 







Probă scrisă la educație fizică și sport Varianta 3
Pagina 1 din 1


Ministerul Educaţiei Naţionale

Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
 

CONCURSUL DE OCUPARE A POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR DECLARATE VACANTE/REZERVATE ÎN UNITĂŢILE DE ÎNVĂŢĂMÂNT PREUNIVERSITAR

11 iulie 2018

Probă scrisă

EDUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT

BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE

Varianta 3

· Se punctează orice modalitate de rezolvare corectă a cerinţelor.

· Nu se acordă fracţiuni de punct. Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit în barem.

· Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a punctajului total obținut pentru lucrare.


SUBIECTUL I
(30 de puncte)
1. Funcţiile educaţiei fizice.
15 puncte
a. Definirea funcţiilor educaţiei fizice.
5 puncte
Se acordă 5 puncte pentru definiţie corectă şi completă. Pentru răspuns parţial corect sau incomplet, se acordă 2 puncte.
b. Prezentarea funcţiei de optimizare a potenţialului biologic. 5 puncte Se acordă 5 puncte pentru prezentarea corectă şi completă a funcţiei de optimizare a potenţialului biologic. Pentru răspuns parţial corect sau incomplet, se acordă 2 puncte.

c. Prezentarea funcţiei de perfecţionare a capacităţii motrice. 5 puncte Se acordă 5 puncte pentru prezentarea corectă şi completă a funcţiei de perfecţionare a capacităţii motrice. Pentru răspuns parţial corect sau incomplet, se acordă 2 puncte.

2. Deprinderile motrice. 15 puncte a. Definirea deprinderilor motrice. 3 puncte

Se acordă 3 puncte definiție corectă şi completă. Pentru răspuns parţial corect sau incomplet, se

acordă 1 punct.
b. Prezentarea a trei caracteristici ale deprinderilor motrice. 6 puncte
Se acordă câte 2 puncte pentru prezentarea corectă și completă a oricăror trei caracteristici.

Pentru răspuns parţial corect sau incomplet, se acordă câte 1 punct . (3 x 2 puncte = 6 puncte)

c. Clasificarea deprinderilor motrice, în funcţie de trei criterii. 6 puncte Se acordă câte 2 puncte pentru fiecare categorie de deprinderi motrice, corect şi complet

clasificate, astfel: câte 1 punct pentru identificarea oricăror trei criterii de clasificare (3 x 1 punct = 3 puncte); câte 1 punct pentru fiecare clasificare corespunzătoare (3 x 1 punct = 3 puncte).


SUBIECTUL al II-lea
(30 de puncte)


1. Metodele verbale.
15 puncte

a.  Numirea a trei metode verbale utilizate în educaţia fizică.
3 puncte

Se acordă câte 1 punct  pentru numirea corectă a oricăror trei metode verbale.



(3 x 1 punct = 3 puncte)

b.  Prezentarea fiecăreia dintre metodele verbale numite la punctul a.
12 puncte

Se acordă câte  4  puncte  pentru prezentarea corectă şi completă a fiecărei
metode. Pentru

răspuns parţial corect sau incomplet, se acordă câte 2 puncte .  (3 x 4 puncte = 12 puncte)





Probă scrisă la educație fizică și sport
Varianta 3

Barem de evaluare și de notare



Pagina 1 din 2




Ministerul Educaţiei Naţionale

Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
 

2. Lecția de educație fizică și sport. 15 puncte a. Clasificarea lecției de educație fizică și sport, în funcţie de etapele învățării deprinderilor și/sau

priceperilor motrice. 5 puncte Se acordă câte 1 punct pentru fiecare tip de lecţie, corect clasificat în funcţie de etapele învățării
deprinderilor și/sau priceperilor motrice. (5 x 1 punct = 5 puncte)

b. Menționarea duratei și a trei obiective ale verigii Influențarea selectivă a aparatului locomotor. 7 puncte

Se acordă 1 punct pentru menţionarea duratei verigii.

Se acordă câte 2 puncte pentru menţionarea corectă şi completă a oricăror trei obiective ale verigii. Pentru răspuns parţial corect sau incomplet, se acordă câte 1 punct .
(3 x 2 puncte = 6 puncte)
c. Prezentarea dinamicii efortului în lecția de educație fizică. 3 puncte Se acordă 3 puncte pentru prezentarea corectă şi completă a dinamicii efortului. Pentru răspuns parţial corect sau incomplet, se acordă 1 punct.

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
 

1. Crearea unui complex pentru dezvoltare fizică armonioasă, format din douăsprezece exerciţii

executate liber. 15 puncte Se acordă câte 1 punct pentru descrierea corectă şi completă a fiecărui exerciţiu (acțiune motrică și dozare). (12 x 1 punct = 12 puncte)

Se acordă 3 puncte pentru eşalonarea corectă a exerciţiilor în complex.

2. Crearea unei secvențe de proiect didactic pentru o verigă tematică destinată consolidării alergării de viteză, care să cuprindă cinci exerciții eșalonate metodic și desfășurate în aceeași
formație de lucru.
15 puncte
a. Descrierea exercițiilor.
5 puncte
Se acordă câte 1 punct  pentru descrierea corectă şi completă a fiecărui exerciţiu.
b. Precizarea dozării efortului.
(5 x 1 punct = 5 puncte)
5 puncte
Se acordă câte 1 punct  pentru precizarea corectă şi completă a dozării efortului pentru fiecare


exerciţiu. (5 x 1 punct = 5 puncte) c. Specificarea formației de lucru. 2 puncte Se acordă 2 puncte pentru specificarea corectă a formației de lucru.


Se acordă 3 puncte pentru succesiunea metodică corectă a exerciţiilor în secvență.
 








SUBIECTE EXAMEN TITULARIZARE 2019

Ministerul Educaţiei Naţionale

Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
 

CONCURSUL DE OCUPARE A POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR DECLARATE VACANTE/REZERVATE ÎN UNITĂŢILE DE ÎNVĂŢĂMÂNT PREUNIVERSITAR

17 iulie 2019

Probă scrisă

EDUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT

Model

· Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.

· Timpul de lucru efectiv este de 4 ore.


SUBIECTUL I (30 de puncte)
 

1. Funcţia caracterizează măsura orientării unei activități în vederea atingerii scopului. 15 puncte
a.
Definiţi funcţiile educaţiei fizice.
5 puncte
b.
Prezentaţi funcţia de optimizare a potenţialului biologic.
5 puncte
c.
Prezentaţi funcţia de perfecţionare a capacităţii motrice.
5 puncte

2. Deprinderile motrice sunt componente ale modelului structural de educație fizică și sport.
a.  Definiți deprinderile motrice.
15 puncte
3 puncte
b.  Prezentaţi trei caracteristici ale deprinderilor motrice.
6 puncte
c.  Clasificați deprinderile motrice, în funcţie de trei criterii de clasificare diferite.
6 puncte
SUBIECTUL al II-lea
(30 de puncte)
1. Metodele verbale contribuie la realizarea obiectivelor specifice de instruire.
15 puncte
a. Numiţi trei metode verbale utilizate în educaţia fizică.
3 puncte
b. Prezentaţi fiecare dintre metodele verbale numite la punctul a.
12 puncte
2. Lecția este forma de bază a procesului de practicare a exercițiilor fizice.
15 puncte
a. Clasificaţi lecția de educație fizică și sport, în funcţie de etapele învățării deprinderilor și/sau
priceperilor motrice. 5 puncte

b. Menționați durata și trei obiective ale verigii Influențarea selectivă a aparatului locomotor.
c. Prezentaţi dinamica efortului în lecția de educație fizică.
7 puncte
3 puncte
SUBIECTUL al III-lea
(30 de puncte)

1. Creaţi un complex pentru dezvoltare fizică armonioasă, format din douăsprezece exerciţii executate liber. În descrierea fiecărui exerciţiu, menţionaţi acţiunea motrică şi dozarea, respectând
eşalonarea metodică a exerciţiilor în complex. 15 puncte

2. Creați o secvență de proiect didactic pentru o verigă tematică destinată consolidării alergării de

viteză. Secvența trebuie să cuprindă cinci exerciții eșalonate metodic și desfășurate în aceeași

formație de lucru. Veţi urmări: 15 puncte a. descrierea exercițiilor 5 puncte b. precizarea dozării efortului 5 puncte c. specificarea formației de lucru 2 puncte Se punctează eşalonarea metodică a exerciţiilor în secvență. 3 puncte
 







Probă scrisă la educație fizică și sport Model
Pagina 1 din 1

Ministerul Educaţiei Naţionale

Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
 

CONCURSUL DE OCUPARE A POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR DECLARATE VACANTE/REZERVATE ÎN UNITĂŢILE DE ÎNVĂŢĂMÂNT PREUNIVERSITAR

17 iulie 2019

Probă scrisă

EDUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT

BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE

Model

· Se punctează orice modalitate de rezolvare corectă a cerinţelor.

· Nu se acordă fracţiuni de punct. Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit în barem.

· Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a punctajului total obținut pentru lucrare.


SUBIECTUL I
(30 de puncte)
1. Funcţiile educaţiei fizice.
15 puncte
a. Definirea funcţiilor educaţiei fizice.
5 puncte
Se acordă 5 puncte pentru definiţie corectă şi completă. Pentru răspuns parţial corect sau incomplet, se acordă 2 puncte.
b. Prezentarea funcţiei de optimizare a potenţialului biologic. 5 puncte Se acordă 5 puncte pentru prezentarea corectă şi completă a funcţiei de optimizare a potenţialului biologic. Pentru răspuns parţial corect sau incomplet, se acordă 2 puncte.

c. Prezentarea funcţiei de perfecţionare a capacităţii motrice. 5 puncte Se acordă 5 puncte pentru prezentarea corectă şi completă a funcţiei de perfecţionare a capacităţii motrice. Pentru răspuns parţial corect sau incomplet, se acordă 2 puncte.

2. Deprinderile motrice. 15 puncte a. Definirea deprinderilor motrice. 3 puncte

Se acordă 3 puncte definiție corectă şi completă. Pentru răspuns parţial corect sau incomplet, se

acordă 1 punct.
b. Prezentarea a trei caracteristici ale deprinderilor motrice. 6 puncte
Se acordă câte 2 puncte pentru prezentarea corectă și completă a oricăror trei caracteristici.

Pentru răspuns parţial corect sau incomplet, se acordă câte 1 punct . (3 x 2 puncte = 6 puncte)

c. Clasificarea deprinderilor motrice, în funcţie de trei criterii. 6 puncte Se acordă câte 2 puncte pentru fiecare categorie de deprinderi motrice, corect şi complet

clasificate, astfel: câte 1 punct pentru identificarea oricăror trei criterii de clasificare (3 x 1 punct = 3 puncte); câte 1 punct pentru fiecare clasificare corespunzătoare (3 x 1 punct = 3 puncte).


SUBIECTUL al II-lea
(30 de puncte)


1. Metodele verbale.
15 puncte

a.  Numirea a trei metode verbale utilizate în educaţia fizică.
3 puncte

Se acordă câte 1 punct  pentru numirea corectă a oricăror trei metode verbale.



(3 x 1 punct = 3 puncte)

b.  Prezentarea fiecăreia dintre metodele verbale numite la punctul a.
12 puncte

Se acordă câte  4  puncte  pentru prezentarea corectă şi completă a fiecărei
metode. Pentru

răspuns parţial corect sau incomplet, se acordă câte 2 puncte .  (3 x 4 puncte = 12 puncte)





Probă scrisă la educație fizică și sport
Model

Barem de evaluare și de notare



Pagina 1 din 2



Ministerul Educaţiei Naţionale

Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
 

2. Lecția de educație fizică și sport. 15 puncte

a. Clasificarea lecției de educație fizică și sport, în funcţie de etapele învățării deprinderilor și/sau
priceperilor motrice. 5 puncte Se acordă câte 1 punct pentru fiecare tip de lecţie, corect clasificat în funcţie de etapele învățării
deprinderilor și/sau priceperilor motrice. (5 x 1 punct = 5 puncte)
b. Menționarea duratei și a trei obiective ale verigii Influențarea selectivă a aparatului locomotor.
7 puncte

Se acordă 1 punct pentru menţionarea duratei verigii.

Se acordă câte 2 puncte pentru menţionarea corectă şi completă a oricăror trei obiective ale verigii. Pentru răspuns parţial corect sau incomplet, se acordă câte 1 punct .
(3 x 2 puncte = 6 puncte)
c. Prezentarea dinamicii efortului în lecția de educație fizică. 3 puncte Se acordă 3 puncte pentru prezentarea corectă şi completă a dinamicii efortului. Pentru răspuns parţial corect sau incomplet, se acordă 1 punct.

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
 

1. Crearea unui complex pentru dezvoltare fizică armonioasă, format din douăsprezece exerciţii

executate liber. 15 puncte Se acordă câte 1 punct pentru descrierea corectă şi completă a fiecărui exerciţiu (acțiune motrică și dozare). (12 x 1 punct = 12 puncte)

Se acordă 3 puncte pentru eşalonarea corectă a exerciţiilor în complex.

2. Crearea unei secvențe de proiect didactic pentru o verigă tematică destinată consolidării alergării de viteză, care să cuprindă cinci exerciții eșalonate metodic și desfășurate în aceeași
formație de lucru.
15 puncte
a. Descrierea exercițiilor.
5 puncte
Se acordă câte 1 punct  pentru descrierea corectă şi completă a fiecărui exerciţiu.
b. Precizarea dozării efortului.
(5 x 1 punct = 5 puncte)
5 puncte
Se acordă câte 1 punct  pentru precizarea corectă şi completă a dozării efortului pentru fiecare


exerciţiu. (5 x 1 punct = 5 puncte) c. Specificarea formației de lucru. 2 puncte Se acordă 2 puncte pentru specificarea corectă a formației de lucru.


Se acordă 3 puncte pentru succesiunea metodică corectă a exerciţiilor în secvență.
 







duminică, 19 iulie 2020

DESPRE -FINALITĂȚILE ÎN E.F.S.

FINALITĂȚI  URMĂRITE ÎN E.F.S. -pe înțelesul tuturor

FINALITĂȚILE în E.F.S. -reprezintă punctul final unde vrem și trebuie  să ajungem în dificilul și lungul proces instructiv-educativ  a tinerei generații. Exemplificare: -Se Începe din punctul A și trebuie  ajuns în punctul B prin ” șlefuirea” practicanților în procesul de educație.

Mai jos voi expune mai pe înțelesul tuturor acestă secvență importantă a domeniului e.f.s. ,adică -FINALITĂȚILE ÎN E.F.S. din care fac parte următoarele:

1 .ESENȚA  E.F.S.;
2. IDEALUL  E.F.S.;
3. FUNCTIILE E.F.S.;
4. OBIECTIVELE E.F.S.


1. ESENȚA ÎN E.F.S.:

ESENȚA-care din punct de vedere etimologic are următoarea semnificație”Ceea ce constituie fondul,elementul permanent și constitutiv al unei ființe,al unui lucru, a unui domeniu”-DEX.

ESENȚA E.F.S-este constanța unui element indiferent de ceea ce se poate întâmpla(în societate,la nivel politico-economico-social), deci această esență rămâne constantă.

ESENȚA ”parfumului” E.F.S. este formată din  două ”ingrediente” foarte importante și anume:

- perfecționarea dezvoltării fizice armonioase a subiecților în procesul instructiv-educativ;
- perfecționarea capacității psihomotrice.


2. IDEALUL E.F.S.:

IDEALUL-semnifică ” Scopul suprem spre care se îndreaptă conștient și metodic aspirațiile și activitatea creatoare umenă în toate domeniile.”-DEX.

În educație fizică acest- ideal- poate fi definit -”ca un model pe care trebuie  șlefuim pentru viitor ,pentru a ajunge la perfecțiune sau cel puțin să se apropie de această perfecțiune”

În procesul  instructiv-educativ avem un- ideal- pe care îl vizăm, deși acest lucru este foarte dificil și asta datorită faptului că acest -ideal- pe care noi în vizăm se schimbă foarte des la comanda socială.
La începutul procesului de instruire ne trasăm un ideal pe care să-l atingem sau cel puțin să ne apropiem cât mai mult de el. Idealul în educație este conctretizat prin legi,instrucțiuni, decrete la nivel guvernamental-care redau elementele de conținut al acestui ideal.

În EDUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT- nu vom ajunge niciodată să  realizăm acest ideal, și asta datorită sistemului actual de educație din România,mă refer în special la numărul de ore pe săptămână la disciplina EDUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT care sunt total insuficiente și nu este nici măcar  la un minim nivel științific de a ne gândi la un anumit tip de ideal.

Așa că acest ideal va rămâne la stadiul de deziderat al domeniului EDUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT din păcate .


3.FUNCȚIILE E.F.S.:

FUNCȚIILE -semnifică” Sarcină,rol,destinație”-DEX

În educație fizică și sport aceste funcții pot fi definite ca- destinații constate ale unui fenomen și ele se extrag din ideal -foarte important este faptul că aceste funcții se subordonează  ”șefului” ideal. Idealul se realizează pas cu pas , acești  ”pași” sunt reprezentați de funcții.

Funcțiile educației fizice și sportului sunt: -principale și secundare.

Functiile principale :

-perfecționarea dezvoltării fizice armonioase;
-perfecționarea capacității psihomotrice.

Funcțiile secundare:

-f. igienică;
-f. educativă;(pe plan intelectual,moral,estetic,tehnico-profesional)
-f. de emulație;
-f. recreativă.



4. OBIECTIVELE E.F.S.:

OBIECTIVUL -semnifică ”un scop de atins,o țintă ,realizarea unui proces de educație”-DEX.

În educație fizică și sport -numai prin aceste obiective se pot îndeplini  funcțiile activității corporale umane.

Obiectivele sunt:

-generale:-care cuprind toate elementele vizate pt a fi educate;
-operaționale:-care cuprind toate obiectivele de moment realizabile în lecția de educație fizică sau antrenament sportiv.


-ESENȚA E.F.S(pilonul)+IDEAL(modelul)+FUNCȚII(pașii)+OBIECTIVE(scopul) = UN ÎNTREG(elev educat).


Ca și o concluzie: -este foarte important să ne stabilim niște finalități fie ele realizabile sau nu, având în vedere sistemul Românesc de educație în care nr. de ore de sport sunt așa cum sunt .

O să închei prin a reitera încă o dată idea că -IDEALUL ÎN EDUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT -rămâne la nivel de deziderat al acestui discipline.




                                                                                                  Prof. Tulea Daniel