PLANIFICARE OPȚIONAL
-ȘAH-
CLASELE V-a ,VI-a
AN ȘCOLAR 2020-2021
„Jocul este o punte aruncată între copilărie şi vârsta matură”
J. Chateau
Argument
Şahul este un exerciţiu al spiritului, presupune o luptă cu un adversar în condiţiile unor reguli ce trebuie învăţate de pe acum.
Şahul „pune la încercare” inteligenţa, perspicacitatea şi prezenţa de spirit.
Jocul de şah reprezintă prin excelenţă unul dintre domeniile a căror cunoaştere totală pare imposibilă. Numărul practic infinit de mutări (s-a calculat că numărul mutărilor posibile pe tabla de şah îl depăşeşte pe cel al atomilor din Univers) şi variante posibile poate să stârnească un veritabil sentiment de curiozitate (celor care se aventurează în acest imens labirint, aparent fără ieşire).
Orice labirint are însă o intrare, deci cel puţin şi o ieşire, spre care ne poate îndrepta legendarul fir al Ariadnei, metaforă a isteţimii şi a gândirii corecte.
Cunoaşterea perfectă a regulilor jocului de şah şi a punctelor de reper din labirintul variantelor, îndrăzneala şi calculul exact formează împreună tocmai acel miraculos fir conducător spre victorie în partida de şah. Izvorul tuturor acestora îl constituie ÎNVĂŢAREA !
Elevul este lăsat să observe, să deducă, să calculeze, ceea ce îi va permite să-şi dezvolte inteligenţa, să şi-o amplifice, incită gândirea lui, îi limpezeşte mintea şi-i bucură inima. Va fi fericit când va găsi soluţia înaintea coechipierului său.
Caracterul atractiv, distractiv al jocului de şah îi oferă copilului posibilitatea de a-şi pune în valoare şi de a evidenţia propriile capacităţi, favorizând interacţiunea tuturor factorilor psihici ce contribuie şi influenţează activitatea de cunoaştere, dezvoltarea curiozităţii şi dorinţei de a dezlega tainele acestuia.
Opţionalul ales este un bun pretext pentru elevi de a le imprima o solicitare constructivă şi în acelaşi timp dinamică.
El oferă o plăcută şi deconectantă „căutare” de soluţii în rezolvarea unor situaţii problematice prin cultivarea perseverenţei , încrederii în sine şi a voinţei.
Competențe generale
1.Utilizarea terminologiei de specialitate în situații concrete de comunicare.
2.Aplicarea achizițiilor necesarepentru memținerea stării de sănătate, dezvoltarea capacității motrice, potrivit vârstei, genului și nivelului de pregătire.
3.Adoptarea unui comportament adecvat în relațiile interpersonale și de grup, bazat pe respect și fairplay.
4.Valorificarea la nivel superior, în concursuri și competiții sportive, a potențialului fizic, tehnico-tactic, psihologic și teoretic.
Competențe specifice
1.Utilizarea terminologiei de specialitate în situații concrete de comunicare.
Competențe specifice | Exemple de activități de învățare |
1.1.Utilizarea corectă a principalelor noțiuni specifice domeniului | -executarea unor acte sau acțiuni motrice conform termenilor specifici enunțați de către profesor. -descrierea elementelor și procedeelor tehnice efectuate utilizând termenii specifici. -folosirea termenilor specifici de bază în comunicarea interpersonală cu profesorul. |
1.2.Aplicarea principalelor prevederi regulamentare ale disciplinelor sportive practicate | -respectarea în pregătire a pricipalelor prevederi regulamentare. -respectarea în concursuri a principalelor prevederi regulamentare. -aprecierea respectării principalelor reguli în întreceri, în calitate de spectator. |
2.Aplicarea achizițiilor necesarepentru memținerea stării de sănătate, dezvoltarea capacității motrice, potrivit vârstei, genului și nivelului de pregătire.
Competențe specifice | Exemple de activități de învățare |
2.1.Utilizarea celor mai importante mijloace de dezvoltare a capacității fizice proprii | -efectuarea unor sarcini de instruire în concordanță cu starea de sănătate din momentul desfășurării activității -respectarea regulilor de angajare în efort și de revenire a acestuia după efort -recunoașterea nivelului de dezvoltare a propriei capacități de efort |
2.2.Compararea reacțiilor organismului, în eforturi de tip diferit | -adaptarea frecvenței respiratorii la efort de tip aerob - adaptarea frecvenței respiratorii la efort de tip maximal - adaptarea frecvenței respiratorii la efort de tip mixt |
2.3.Aplicarea unor informații de specialitate identificate cu ajutorul mijloacelor electronice | -utilizarea mijloacelor electronice (telefon, tabletă, etc.) pentru culegerea de informații specifice -recunoașterea unor informații de specialitate din transmisiile sportive televizate -căutarea unor informații de specialitate pe internet, la recomandarea cadrului didactic -analizarea unor informații de specialitate identificate cu ajutorul mijloacelor electronice în vederea aplicării acestora |
3.Adoptarea unui comportament adecvat în relațiile interpersonale și de grup, bazat pe respect și fairplay.
Competențe specifice | Exemple de activități de învățare |
3.1.Integrarea în diferite grupuri, constituite în funcție de cerințele activității de pregătire | -efectuarea unor sarcini stabilite pentru pereche -efectuarea unor sarcini stabilite pentru grup -efectuarea unor sarcini stabilite pentru echipă |
3.2.Îndeplinirea unor sarcini specifice activității de pregătire, prin coordonare cu ceilalți membri implicați | -acordarea de spijin partenerului în realizarea elementelor cu grad crescut de dificultate -acționarea sinconizată cu partenerii în diferite acțiuni motrice -acordarea de ajutor partenerilor de antrenament în realizarea sarcinilor de instruire |
3.3.Relaționarea pozitivă cu antrenori, parteneri, adversari și arbitri prin comportament bazat pe fair-play | -descrierea manifestărilor de fair-play în contextul activităților de pregătire și competiționale -manifestarea atitudinii de respect față de partenerii de antrenament -manifestarea atitudinii de respect față de adversarii de întreceri -acceptarea necondiționată a deciziilor arbitrilor |
4.Valorificarea la nivel superior, în concursuri și competiții sportive, a potențialului fizic, tehnico-tactic, psihologic și teoretic.
Competențe specifice | Exemple de activități de învățare |
4.1.Creșterea nivelului indicilor de manifestare a calităților motrice | -exersarea de acțiuni motrice corespunzătoare dezvoltării calităților motrice de bază -efectuarea de exerciții specifice fiecărei calități motrice de bază -efectuarea de exerciții pentru dezvoltarea calităților motrice combinate specifice -exersarea procedeelor tehnice în regim de manifestare a calităților motrice |
4.2.Aplicarea deprinderilor motrice și a procedeelor tehnice de bază în acțiuni motrice complexe și forme adaptate de întrecer/concurs | -exersarea deprinderilor sportive elementare sub formă de jocuri dinamice, ștafete, trasee -exersarea procedeelor tehnice de bază precedate și urmate de alte deprinderi -participarea la întreceri sub formă de jocuri dinamice și ștafete |
4.3.Integrarea procedeelor tehnice de bază în acțiuni tactice individuale/colective, în condiții de pregătire/întrecere | -exersarea principalelor procedee tehnice însușite în cadrul unor acțiuni tactice simple în condiții de pregătire -exersarea principalelor procedee tehnice însușiite în cadrul unor acțiuni tactice simple în condiții de întrecere -alcătuirea și exersarea unor acțiuni tehnico-tactice simple adaptate particularităților și preferințelor individuale |
4.4.Manifestarea în întreceri a trăsăturilor psihice dominante, specifice disciplinei sportive studiate/practicate | -reglarea propriului comportament în raport cu situațiile apărute în condiții de pregătire -reglarea propriului comportament în raport cu situațiile apărute în întreceri -manifestarea dârzeniei pentru obținerea unui rezultat pozitiv în întreceri |
Unitatea : Școala Gimnazială Vladimirescu
Profesor :Tulea Daniel
Aria curriculară: Curriculum la decizia școlii
Disciplina: Opțional integrat Șah
Număr de ore pe săptămână: 1 oră
Semestrul I: 17 ore
Semestrul al II-lea: 16 ore
Total ore anual: 33 ore
PLANIFICARE CALENDARISTICĂ ANUALĂ – CLASA A V-A, VI-A
Semestrul I
Nr crt | Unitatea tematică | Competenţe specifice | Conţinuturi vizate | Nr. ore | Săpt. | Obs |
1. |
Tabla și piesele | 1.1; 1.2; | Originea şahului. Evoluţia jocului de şah Tabla de șah Piesele de șah Valoarea cantitativă a pieselor de șah Probleme simple de mutare și capturare | 3 | S1-S3 | |
2. |
Noțiuni de bază în jocul de șah
| 2.1. 2.2. 3.1. 3.2. | Atacul și apărarea Șahul Matul Remiza Aplicații
| 5 | S4-S10 | |
3. |
Principii în deschidere și mutări speciale
| 1.3. 1.4. 3.2. 3.3. 3.4. | Rocada Centrul Etapele unei partide Etapele dezvoltării figurilor Mutări speciale ale pionului Notația în șah Aplicații
| 7 | S11-S17 |
PLANIFICARE CALENDARISTICĂ ANUALĂ – CLASA A V-A,VI-A
Semestrul al II-lea
Nr crt | Unitatea tematică | Competenţe specifice |
Conţinuturi vizate | Nr. ore |
Săpt. |
Obs |
1. |
Procedee tactice abordate în jocul de mijloc
| 1.3. 1.4. 3.2. 3.3. 3.4. | Matul cu figurile grele Schimbul. Sacrificiul Atacul dublu Atacul prin descoperire Legarea Exerciţii de antrenament
| 12 | S18 – S30 | |
2. |
Principii de bază în final
| 3.2. 3.3. 3.4. | Pionul liber Centralizarea regelui în final Exerciții cu piese puține
| 4 |
S31-S35 |
Conţinuturile învăţării
Originea şahului. Evoluţia jocului de şah
Tabla de șah
Piesele de șah
Valoarea cantitativă a pieselor de șah
Probleme simple de mutare și capturare
Atacul și apărarea
Șahul
Matul
Remiza
Aplicații
Rocada
Centrul
Etapele unei partide
Etapele dezvoltării figurilor
Mutări speciale ale pionului
Notația în șah
Aplicații
Matul cu figurile grele
Schimbul. Sacrificiul
Atacul dublu
Atacul prin descoperire
Legarea
Exerciţii de antrenament
Pionul liber
Centralizarea regelui în final
Exerciții cu piese puține
Instrumente de evaluare
a) Portofoliu;
b) Teste de evaluare;
c) Observare directă;
d) Participarea la concursuri.
Recomandări în instruire
Predarea optionalului de sah sub aspect organizatoric presupune asigurarea unui cadru necesar de desfasurare a activitatii corespunzator optiunilor elevilor, particularitatilor de sex, interesului si motivatiei acestora.
Pentru sah strict necesare sunt:sala de clasa, tabla de sah si ceasul. Un profesor bun nu va uita niciodata sa dea cateva indicatii metodice elevilor (mai ales elevilor care practica pentru prima data sahul).
Șahul pentru începători
„Șahul pentru începatori” este un excelent punct de pornire pentru cei care doresc inițiere sportul minții. Manualul poate fi utilizat cu succes de instructori, părinți sau educatori care doresc să ofere copiilor primele noțiuni de șah, într-o manieră organizată, sistematică.
Lecțiile sunt gândite pe o structură bine definită, cu explicații metodologice pentru profesor, o secțiune de teorie, exerciții practice pentru elevi, întrebări și scurte jocuri distractive. O lecție durează aproximativ 40-50 minute. La finalul fiecarei lecții, pentru consolidarea cunoștiințelor, este recomandat ca elevii să joace între ei câte o partidă de șah sau să continue jocul dintr-o poziție propusă în manualul de șah.
Bune practici în jocul de șah
Pe parcursul orelor de optional atat la fete cat si la baieti se va urmari asigurarea unei atitudini pozitive fata de sine si fata de colegi. Prin practicarea șahului se urmareste influientarea favorabila a proceselor psiho-fiziologice, cresterea starii de confort fizic si psihic datorita concordantei dintre psihic și calitățile motrice ce le însoțește. Se urmareste influienta benefica asupra psihicului elevilor prin creearea unei atmosfere prielnice si pozitive practicarii acestui sport si anume sahul – sportul minții.
Alegerea optionalului sah determina cultivarea increderii in fortele proprii, aparitia spiritului de competitie – intrecere, a responsabilitatii, a un comportament civilizat bazat pe corectitudine (fair-play). Totodată se învață lucrul în echipă și se dezvoltă mult ai bine toleranța față de ceilalți și colegialitatea este mai pregnantă. În acelasi timp este ocazia prielnica pentru descoperirea elevilor talentati si propulsarea acestora spre performanta.
Prof. Tulea Daniel
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu