joi, 24 septembrie 2020

ȘAHUL, SPORTUL MINȚII- OPȚIONAL ÎN PERIOADA DE PANDEMIE


  

 

PLANIFICARE OPȚIONAL

-ȘAH-

CLASELE V-a ,VI-a

AN ȘCOLAR 2020-2021

 

 

 


 

 

„Jocul este o punte aruncată între copilărie şi vârsta matură”

J. Chateau

                        

 

Argument

 

 

        Şahul este un exerciţiu al spiritului, presupune o luptă cu un adversar în condiţiile unor reguli ce trebuie învăţate de pe acum.

        Şahul „pune la încercare” inteligenţa, perspicacitatea şi prezenţa de spirit.

        Jocul de şah reprezintă prin excelenţă unul dintre domeniile a căror cunoaştere totală pare imposibilă. Numărul practic infinit de mutări (s-a calculat că numărul mutărilor posibile pe tabla de şah îl depăşeşte pe cel al atomilor din Univers) şi variante posibile poate să stârnească un veritabil sentiment de curiozitate (celor care se aventurează în acest imens labirint, aparent fără ieşire).

        Orice labirint are însă o intrare, deci cel puţin şi o ieşire, spre care ne poate îndrepta legendarul fir al Ariadnei, metaforă a isteţimii şi a gândirii corecte.

Cunoaşterea perfectă a regulilor jocului de şah şi a punctelor de reper din labirintul variantelor, îndrăzneala şi calculul exact formează împreună tocmai acel miraculos fir conducător spre victorie în partida de şah. Izvorul tuturor acestora îl constituie ÎNVĂŢAREA !

       Elevul este lăsat să observe, să deducă, să calculeze, ceea ce îi va permite să-şi dezvolte inteligenţa, să şi-o amplifice, incită gândirea lui, îi limpezeşte mintea şi-i bucură inima. Va fi fericit când va găsi soluţia înaintea coechipierului său.

       Caracterul atractiv, distractiv al jocului de şah îi oferă copilului posibilitatea de a-şi pune în valoare şi de a evidenţia propriile capacităţi, favorizând interacţiunea tuturor factorilor psihici ce contribuie şi influenţează activitatea de cunoaştere, dezvoltarea curiozităţii şi dorinţei de a dezlega tainele acestuia.

       Opţionalul ales este un bun pretext pentru elevi de a le imprima o solicitare constructivă şi în acelaşi timp dinamică.

       El oferă o plăcută şi deconectantă „căutare” de soluţii în rezolvarea unor situaţii problematice prin cultivarea perseverenţei , încrederii în sine şi a voinţei.

                  

Competențe generale

 

1.Utilizarea terminologiei de specialitate în situații concrete de comunicare.

2.Aplicarea achizițiilor necesarepentru memținerea stării de sănătate, dezvoltarea capacității motrice, potrivit vârstei, genului și nivelului de pregătire.

3.Adoptarea unui comportament adecvat în relațiile interpersonale și de grup, bazat pe respect și fairplay.

4.Valorificarea la nivel superior, în concursuri și competiții sportive, a potențialului fizic, tehnico-tactic, psihologic și teoretic.

 

 

Competențe specifice

1.Utilizarea terminologiei de specialitate în situații concrete de comunicare.

 Competențe specifice

 

Exemple de activități de învățare

1.1.Utilizarea corectă a principalelor noțiuni specifice domeniului

-executarea unor acte sau acțiuni motrice conform termenilor specifici enunțați  de către profesor.

-descrierea elementelor și procedeelor tehnice efectuate utilizând termenii specifici.

-folosirea termenilor specifici de bază în comunicarea interpersonală cu profesorul.

1.2.Aplicarea principalelor prevederi regulamentare ale disciplinelor sportive practicate

-respectarea în pregătire a pricipalelor prevederi regulamentare.

-respectarea în concursuri a principalelor prevederi regulamentare.

-aprecierea respectării principalelor reguli în întreceri, în calitate de spectator.

 

2.Aplicarea achizițiilor necesarepentru memținerea stării de sănătate, dezvoltarea capacității motrice, potrivit vârstei, genului și nivelului de pregătire.

 Competențe specifice

 

Exemple de activități de învățare

2.1.Utilizarea celor mai importante mijloace de dezvoltare a capacității fizice proprii

-efectuarea unor sarcini de instruire în concordanță cu starea de sănătate din momentul desfășurării activității

-respectarea regulilor de angajare în efort și de revenire a acestuia după efort

-recunoașterea nivelului de dezvoltare a propriei capacități de efort

2.2.Compararea reacțiilor organismului, în eforturi de tip diferit

-adaptarea frecvenței respiratorii la efort de tip aerob

- adaptarea frecvenței respiratorii la efort de tip maximal

- adaptarea frecvenței respiratorii la efort de tip mixt

2.3.Aplicarea unor informații de specialitate identificate cu ajutorul mijloacelor electronice

-utilizarea mijloacelor electronice (telefon, tabletă, etc.) pentru culegerea de informații specifice

-recunoașterea unor informații de specialitate din transmisiile sportive televizate

-căutarea unor informații de specialitate pe internet, la recomandarea cadrului didactic

-analizarea unor informații de specialitate identificate cu ajutorul mijloacelor electronice în vederea aplicării acestora

 

3.Adoptarea unui comportament adecvat în relațiile interpersonale și de grup, bazat pe respect și fairplay.

 Competențe specifice

 

Exemple de activități de învățare

3.1.Integrarea în diferite grupuri, constituite în funcție de cerințele activității de pregătire

-efectuarea unor sarcini stabilite pentru pereche

-efectuarea unor sarcini stabilite pentru grup

-efectuarea unor sarcini stabilite pentru echipă

3.2.Îndeplinirea unor sarcini specifice activității de pregătire, prin coordonare cu ceilalți membri implicați

-acordarea de spijin partenerului în realizarea elementelor cu grad crescut de dificultate

-acționarea sinconizată cu partenerii în diferite acțiuni motrice

-acordarea de ajutor partenerilor de antrenament în realizarea sarcinilor de instruire

3.3.Relaționarea pozitivă cu antrenori, parteneri, adversari și arbitri prin comportament bazat pe fair-play

-descrierea manifestărilor de fair-play în contextul activităților de pregătire și competiționale

-manifestarea atitudinii de respect față de partenerii de antrenament

-manifestarea atitudinii de respect față de adversarii de întreceri

-acceptarea necondiționată a deciziilor arbitrilor

4.Valorificarea la nivel superior, în concursuri și competiții sportive, a potențialului fizic, tehnico-tactic, psihologic și teoretic.

 Competențe specifice

 

Exemple de activități de învățare

4.1.Creșterea nivelului indicilor de manifestare a calităților motrice

-exersarea de acțiuni motrice corespunzătoare dezvoltării calităților motrice de bază

-efectuarea de exerciții specifice fiecărei calități motrice de bază

-efectuarea de exerciții pentru dezvoltarea calităților motrice combinate specifice

-exersarea procedeelor tehnice în regim de manifestare a calităților motrice

4.2.Aplicarea deprinderilor motrice și a procedeelor tehnice de bază în acțiuni motrice complexe și forme adaptate de întrecer/concurs

-exersarea deprinderilor sportive elementare sub formă de jocuri dinamice, ștafete, trasee

-exersarea procedeelor tehnice de bază precedate și urmate de alte deprinderi

-participarea la întreceri sub formă de jocuri dinamice și ștafete

4.3.Integrarea procedeelor tehnice de bază în acțiuni tactice individuale/colective, în condiții de pregătire/întrecere

-exersarea principalelor procedee tehnice însușite în cadrul unor acțiuni tactice simple în condiții de pregătire

-exersarea principalelor procedee tehnice însușiite în cadrul unor acțiuni tactice simple în condiții de întrecere

-alcătuirea și exersarea unor acțiuni tehnico-tactice simple adaptate particularităților și preferințelor individuale

 4.4.Manifestarea în întreceri a trăsăturilor psihice dominante, specifice disciplinei sportive studiate/practicate

-reglarea propriului comportament în raport cu situațiile apărute în condiții de pregătire

-reglarea propriului comportament în raport cu situațiile apărute în întreceri

-manifestarea dârzeniei pentru obținerea unui rezultat pozitiv în întreceri

 

 

Unitatea : Școala Gimnazială Vladimirescu

Profesor :Tulea Daniel

Aria curriculară: Curriculum la decizia școlii

Disciplina: Opțional integrat Șah

Număr de ore pe săptămână: 1 oră

Semestrul  I:  17 ore

Semestrul al II-lea: 16 ore

Total ore anual: 33 ore

 

 

PLANIFICARE CALENDARISTICĂ ANUALĂ – CLASA  A V-A, VI-A

Semestrul I

 

Nr

crt

Unitatea tematică

Competenţe specifice

 

Conţinuturi vizate

Nr. ore

 

Săpt.

 

Obs

 

1.

 

Tabla și piesele

 

1.1; 1.2;

 

  Originea şahului. Evoluţia jocului de şah

Tabla de șah

Piesele de șah

Valoarea cantitativă a pieselor de șah

Probleme simple de mutare și capturare

 

 

 

 

3

 

 

S1-S3

 

 

2.

 

Noțiuni de bază în jocul de șah

 

 

2.1.

2.2.

3.1.

3.2.

  Atacul și apărarea

Șahul

Matul

Remiza

Aplicații

 

 

 

 

5

 

 

 

S4-S10

 

 

3.

 

Principii în deschidere și mutări speciale

 

 

1.3.

1.4.

3.2.

3.3.

3.4.

 

  Rocada

Centrul

Etapele unei partide

Etapele dezvoltării figurilor

Mutări speciale ale pionului

Notația în șah

Aplicații

 

 

 

 

7

 

 

 

S11-S17

 

 

 

PLANIFICARE CALENDARISTICĂ ANUALĂ – CLASA  A V-A,VI-A

Semestrul al II-lea

 

Nr

crt

Unitatea tematică

Competenţe specifice

 

Conţinuturi vizate

Nr. ore

 

Săpt.

 

Obs

 

1.

 

Procedee tactice abordate în jocul de mijloc

 

 

1.3.

1.4.

3.2.

3.3.

3.4.

 

   

Matul cu figurile grele

 Schimbul. Sacrificiul

Atacul dublu

Atacul prin descoperire

Legarea

Exerciţii de antrenament

 

 

 

 

 

12

S18 – S30

 

 

2.

 

Principii de bază în final

 

 

3.2.

3.3.

3.4.

 

   

Pionul liber

Centralizarea regelui în final

Exerciții cu piese puține

 

 

 

 

4

 

S31-S35

 

 

 

 

Conţinuturile învăţării

 

Originea şahului. Evoluţia jocului de şah

Tabla de șah

Piesele de șah

Valoarea cantitativă a pieselor de șah

Probleme simple de mutare și capturare

Atacul și apărarea

Șahul

Matul

Remiza

Aplicații

Rocada

Centrul

Etapele unei partide

Etapele dezvoltării figurilor

Mutări speciale ale pionului

Notația în șah

Aplicații

Matul cu figurile grele

 Schimbul. Sacrificiul

Atacul dublu

Atacul prin descoperire

Legarea

Exerciţii de antrenament

Pionul liber

Centralizarea regelui în final

Exerciții cu piese puține

 

 

 Instrumente de evaluare

 

a) Portofoliu;

b) Teste de evaluare;

c) Observare directă;

d) Participarea la concursuri.


                                                     Recomandări  în instruire

Predarea optionalului de sah sub aspect organizatoric presupune asigurarea unui cadru necesar de desfasurare a activitatii corespunzator optiunilor elevilor, particularitatilor de sex, interesului si motivatiei acestora.

Pentru sah strict necesare sunt:sala de clasa, tabla de sah si ceasul. Un profesor bun nu va uita niciodata sa dea cateva indicatii metodice elevilor (mai ales elevilor care practica pentru prima data sahul).

 

Șahul pentru începători

„Șahul pentru începatori” este un excelent punct de pornire pentru cei care doresc inițiere sportul minții. Manualul poate fi utilizat cu succes de instructori, părinți sau educatori care doresc să ofere copiilor primele noțiuni de șah, într-o manieră organizată, sistematică.

Lecțiile sunt gândite pe o structură bine definită, cu explicații metodologice pentru profesor, o secțiune de teorie, exerciții practice pentru elevi, întrebări și scurte jocuri distractive. O lecție durează aproximativ 40-50 minute. La finalul fiecarei lecții, pentru consolidarea cunoștiințelor, este recomandat ca elevii să joace între ei câte o partidă de șah sau să continue jocul dintr-o poziție propusă în manualul de șah.

 

 

Bune practici în jocul de șah

 

 

Pe parcursul orelor de optional atat la fete cat si la baieti se va urmari asigurarea unei atitudini pozitive fata de sine si fata de colegi. Prin practicarea șahului se urmareste influientarea favorabila a proceselor psiho-fiziologice, cresterea starii de confort fizic si psihic datorita concordantei dintre psihic și calitățile motrice ce le însoțește. Se urmareste influienta benefica asupra psihicului elevilor prin creearea unei atmosfere prielnice si pozitive practicarii acestui sport si anume sahul – sportul minții.

Alegerea optionalului sah determina cultivarea increderii in fortele proprii, aparitia spiritului de competitie – intrecere, a responsabilitatii, a un comportament civilizat bazat pe corectitudine (fair-play). Totodată se învață lucrul în echipă  și se dezvoltă mult ai bine toleranța față de ceilalți și colegialitatea este mai pregnantă. În acelasi timp este ocazia prielnica pentru descoperirea elevilor talentati si propulsarea acestora spre performanta. 






                                                                                  Prof. Tulea Daniel

 

 

Niciun comentariu: